Gaz türbinli motorlar geçmişten günümüze sivil ve askeri amaçlarla havacılık, deniz ulaşımı ve enerji üretimi gibi pek çok alanda kullanılmaktadır. En üst teknolojiye sahip bu sistemlerin geliştirilmesi süreci sistematik bir tedarik yönetim (ArGe’ye dayalı) anlayışını gerektirmektedir. Bu kapsamda; Amerika Savunma Bakanlığı, gaz türbinli motor geliştirme programları başta olmak üzere çeşitli savunma ve enerji projelerinde 5 aşamalı süreç kullanmaktadır. Bu aşamalar; Sistem Çözüm Analizi, Teknoloji Geliştirme, Mühendislik ve İmalat Geliştirme, Üretim ve Geliştirme, Operasyon ve Destektir. Bu çalışmada askeri turbofan motor geliştirme projelerinin Mühendislik ve İmalat Geliştirme aşaması için ön maliyet tahmini analizleri yapılmıştır. Literatürdeki 4 farklı maliyet tahmin modeli incelenmiştir. F119 ve F135 motorları örnek alınarak farklı modellerle maliyet tahmin hesaplamaları yapılmış ve gerçek değerlerle karşılaştırılmıştır. Ayrıca, teknoloji hazırlık seviyesi ile ilgili riskler incelenmiş ve tartışılmıştır
Gas turbine engines in the past to the present are used for civil and military purposes in many fields such as aviation, marine, transportation and energy production. The development process of these systems which have highest technology, requires a systematic acquisition management (research & development based) approach. In this context, United States Department of Defense has been using a 5-phase process in a variety of defense and energy projects including gas turbine engine development programs. These phases are: Analysis of System Solutions, Technology Development, Engineering and Manufacturing Development, Production and Development, Operations and Support. In this study, preliminary cost estimate analysis is made for the Engineering and Manufacturing Development phase of military turbofan engine development projects. 4 different cost estimation models in literature have been investigated. By taking F119 and F135 engines as examples, cost estimates were calculated with different models and compared with the actual values. Additionally, risks associated with the technology readiness level are investigated and discussed
Other ID | JA46MR72DV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |