Research Article
BibTex RIS Cite

The Effects of Psychoeducational Interventions Based on Mindfulness on Depression, Anxiety, and Stress Outcomes of Older Adults

Year 2022, , 481 - 491, 15.08.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1140450

Abstract

People of the older ages are now the growing segment of the general population. Despite the individual diversities, older adults are perceived as associated with poor social and emotional functions. The present study aims to examine the effects of mindfulness-based psychoeducational interventions on the depression, anxiety, and stress outcomes of older adults. Thus, it highlights the significance of continuous research in the field of gerontology and awareness and offers suggestions for future research. In the study, the Pearson correlation research method is conducted. The target group consists of older adults aged 60 and over. Grandparents with grandchildren aged 0-6 who attend a pre-school in Bayrampaşa district of Istanbul province constitute the participants. According to repeated measures ANOVA analysis, DASS (Depression Anxiety Stress Scale) scores show a significant difference between before and after Mindfulness Training.

References

  • Arpacı, F(2005). Farklı Boyutlarıyla Yaşlılık,Ankara.Türkiye İşçi Emeklileri Derneği Eğitim Ve Kültür Yayınları.
  • Bekaroğlu,M.(1991). Yaşlılık Döneminin Ruhsal Sorunları. Aile ve Toplum Dergisi,1(1),103-106
  • Çilingiroğlu, N. Ve Demirel ,S.(2004). Yaşlılık ve Yaşlı Ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics,7(4),225-230
  • Er ,D .(2009). Psiko- Sosyal Açıdan Yaşlılık. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11),131-144.
  • Tufan, İ (2001). Yaşlanan dünyada bir delikanlı :Türkiye.Toplum Ve Sosyal Hizmet Dergisi,12(3)
  • Tufan, İ. (2002). Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık, Sosyolojik Yaşlanma. İstanbul Aykırı Yayıncılık.
  • Tufan İ.(2003). Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, Yaşlanmanın Sosyolojisi. İstanbul :Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Yıldırım,Ş. (2012). Aile İçi Şiddetin Çocukların Yaşam Kalitesine Etkisi. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, ,Ankara.
  • Koening, H.G. George, L.K..L.C. (1988). The Use Of Religion and other emotion regulatıng coping strategies among older adults.Gerontologis,28,3003- 310.
  • Sampath, Harshavardhan & Biswas, Abhishek & Soohinda, Geeta & Dutta, Sanjiba. (2019). Mindfulness and its role in psychological well-being among medical college students. Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences. 10. 52. 10.5958/2394-2061.2019.00013.2.
  • Geiger, P. J., Boggero, I. A., Brake, C. A., Caldera, C. A., Combs, H. L., Peters, J. R., & Baer, R. A. (2016). Mindfulness-Based Interventions for Older Adults: A Review of the Effects on Physical and Emotional Well-being. Mindfulness, 7(2), 296–307.
  • Lovibond, P. F. & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U
Year 2022, , 481 - 491, 15.08.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1140450

Abstract

References

  • Arpacı, F(2005). Farklı Boyutlarıyla Yaşlılık,Ankara.Türkiye İşçi Emeklileri Derneği Eğitim Ve Kültür Yayınları.
  • Bekaroğlu,M.(1991). Yaşlılık Döneminin Ruhsal Sorunları. Aile ve Toplum Dergisi,1(1),103-106
  • Çilingiroğlu, N. Ve Demirel ,S.(2004). Yaşlılık ve Yaşlı Ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics,7(4),225-230
  • Er ,D .(2009). Psiko- Sosyal Açıdan Yaşlılık. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11),131-144.
  • Tufan, İ (2001). Yaşlanan dünyada bir delikanlı :Türkiye.Toplum Ve Sosyal Hizmet Dergisi,12(3)
  • Tufan, İ. (2002). Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık, Sosyolojik Yaşlanma. İstanbul Aykırı Yayıncılık.
  • Tufan İ.(2003). Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, Yaşlanmanın Sosyolojisi. İstanbul :Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Yıldırım,Ş. (2012). Aile İçi Şiddetin Çocukların Yaşam Kalitesine Etkisi. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, ,Ankara.
  • Koening, H.G. George, L.K..L.C. (1988). The Use Of Religion and other emotion regulatıng coping strategies among older adults.Gerontologis,28,3003- 310.
  • Sampath, Harshavardhan & Biswas, Abhishek & Soohinda, Geeta & Dutta, Sanjiba. (2019). Mindfulness and its role in psychological well-being among medical college students. Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences. 10. 52. 10.5958/2394-2061.2019.00013.2.
  • Geiger, P. J., Boggero, I. A., Brake, C. A., Caldera, C. A., Combs, H. L., Peters, J. R., & Baer, R. A. (2016). Mindfulness-Based Interventions for Older Adults: A Review of the Effects on Physical and Emotional Well-being. Mindfulness, 7(2), 296–307.
  • Lovibond, P. F. & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Esin Tüccar 0000-0002-8349-6042

Ali Şar 0000-0001-7086-4021

Publication Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Tüccar, E., & Şar, A. (2022). The Effects of Psychoeducational Interventions Based on Mindfulness on Depression, Anxiety, and Stress Outcomes of Older Adults. Sakarya University Journal of Education, 12(2), 481-491. https://doi.org/10.19126/suje.1140450