The study aimed to investigate how pre-service elementary mathematics teachers perceive the intended use of non-textual elements in an algebra content area of an eighth-grade mathematics textbook. Non-textual elements in this qualitative exploratory case study refer to visual representations consisting of components that are not only verbal, numerical, or symbolic representations. Data were collected from thirty-one undergraduate students through a task-based written questionnaire including seven non-textual elements on the algebra learning domain. Data analysis was conducted using a content analysis approach to generate themes and uncover previously unspecified patterns. The results showed that pre-service teachers’ interpretations of non-textual elements could be categorized into ten themes: (i) attractiveness, (ii) organizing, (iii) embodiment, (iv) informativeness, (v) reasoning, (vi) conciseness, (vii) essentiality, (viii) decorativeness, (ix) contextuality, and (x) connectivity. Pre-service teachers were found to have diverse but sometimes overlapping interpretations of the functions of each non-textual element. However, the functional diversity of non-textual elements may have differentiated their interpretations, as visual literacy skills and strategies are required to interpret the intended use of non-textual elements. Therefore, in order for pre-service mathematics teachers to better understand the functions of non-textual elements, various teaching approaches should be developed to support pre-service teachers’ visual literacy, and these approaches to visual literacy should be incorporated into teacher education and professional development.
Non-textual elements mathematics textbook algebra learning area pre-service elementary mathematics teachers
Öz. Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının sekizinci sınıf matematik ders kitabındaki cebir öğrenme alanına ait metinsel olmayan öğelerin işlevlerini nasıl yorumladıkları incelenmek amaçlanmıştır. Nitel keşfetmeye dayalı durum çalışması olarak yürütülen çalışmada, metinsel olmayan öğeler, yalnızca sözel, sayısal veya sembolik temsiller olmayan bileşenlerden oluşan görsel temsilleri ifade etmektedir. Araştırmanın verileri cebir öğrenme alanına ilişkin yedi metinsel olmayan öğeyi içeren göreve dayalı açık uçlu sorulardan oluşan bir anket formu aracılığıyla otuz bir lisans öğrencisinden toplanmıştır. Çalışmada veri analizi toplanan verilerin derinlemesine analiz edilmesini gerektiren ve önceden belirli olmayan temaların ve boyutların ortaya çıkarılmasına olanak tanıyan içerik analizi yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının metinsel olmayan öğelerin işlevlerine ilişkin yorumlarının on tema altında kategorize edilebileceğini göstermiştir: (i) dikkat çekme, (ii) organize etme, (iii) somutlaştırma, (iv) açıklayıcılık, (v) akıl yürütme, (vi) özlülük, (vii) zorunluluk, (viii) dekoratiflik, (ix) bağlamsallık, (x) ilişkilendirme. Öğretmen adaylarının, metinsel olmayan her bir öğenin işlevleri için farklı, bazen örtüşen yorumlara sahip oldukları tespit edilmiştir. Bununla birlikte, metinsel olmayan öğelerin amaçlanan kullanımını yorumlamak için görsel okuryazarlık becerileri ve stratejileri gerektiğinden, metinsel olmayan öğelerin işlevsel çeşitliliği öğretmen adaylarının yorumlarını farklılaştırmış olabilir. Bu nedenle, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının metinsel olmayan öğelerin işlevlerini daha iyi anlayabilmeleri için öğretmen adaylarının görsel okuryazarlığını destekleyen çeşitli öğretim yaklaşımları geliştirilmeli ve görsel okuryazarlığa yönelik bu yaklaşımlar öğretmen eğitimi ve mesleki gelişime dahil edilmelidir.
Metinsel olmayan öğeler matematik ders kitabı cebir öğrenme alanı ilköğretim matematik öğretmen adayları
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/