Öz. Araştırmanın amacı mülteci/göçmen/sığınmacı öğrenci kavramı hakkında yayımlanan çalışmaların bibliyometrik özellikleri açısından incelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yayın çıktılarını ve alanın temel yapısını incelemek için bibliyometrik yöntem kullanılmıştır. Web of Science (WoS) veri tabanında mülteci/göçmen/sığınmacı öğrenci ile ilgili veriler elde edilen veriler neticesinde 497 çalışma analize tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında mülteci/göçmen/sığınmacı öğrenci kavramının tanımlayıcı yapısı için betimsel istatistiklerden, yayınların ülkelere göre dağılımını gösteren analizlerden, etkili yazarlar, makaleler ve dergilere ait betimsel istatistiklerden, mülteci/göçmen/sığınmacı öğrenci kavramı ile ilgili alanyazının sosyal yapısını ortaya koymaya yönelik ortak yazar analizlerinden, kavramsal yapıyı ortaya koymak amacıyla trend konu analizlerinden, stratejik diyagram ve kelime bulutu analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda 1980 ile 2008 yılları arasında çok fazla araştırma yapılmazken 2009 yılı itibariyle çalışma sayısında hızlı bir artış olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda mülteci/göçmen/sığınmacı öğrenci konusunda Amerika Birleşik Devletleri’nin en çok yayın yapan ülke olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mülteci/göçmen/sığınmacı öğrencilerin okullarda desteklenmesi konusunda gerçekleştirilen araştırmanın en çok atfa sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study was to examine the studies published on the concept of refugee/immigrant/refugee student in terms of their bibliometric characteristics. The research was carried out in the descriptive survey model. In the study, the bibliometric method was used to examine the publication outputs and the basic structure of the field. As a result of the data from the Web of Science (WoS) database on refugee/immigrant/refugee student, 497 studies were analyzed. Within the scope of the research, descriptive statistics for the descriptive structure of the refugee/immigrant/refugee student concept, analyzes showing the distribution of publications by country, descriptive statistics of influential authors, articles and journals, co-author analyzes to reveal the social structure of the literature on the concept of refugee/immigrant/refugee student. In order to reveal the conceptual structure, trend topic analyzes, strategic diagram and word cloud analyzes were used. As a result of the research, while not much research was done between 1980 and 2008, it was determined that there was a rapid increase in the number of studies as of 2009. As a result of the research, it was concluded that the United States of America is the country that publishes the most on refugee/immigrant/asylum-seeking students. It has been concluded that the research conducted by Refugee/immigrant/asylum-seeking students in schools has the most references.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 30, 2023 |
Publication Date | September 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/