Özel gereksinimli bireyin akranlarıyla birlikte kaynaştırma ortamlarında eğitim alması, özel eğitimin temel hedeflerinden birisidir. Başarılı bir kaynaştırma uygulamasındaysa okul-aile işbirliği oldukça önemlidir. Ailenin kaynaştırma uygulamalarına katılımı sağlandığında, aile ve özel gereksinimli birey kaynaştırma uygulamasından en üst düzeyde faydalanabilmektedir. Ailenin aktif katılımının sağlanabilmesi için, aileye eğitsel ve psikolojik hizmetler sunulmalıdır. Bu makalede çocuğu kaynaştırma ortamında eğitim alan ailelere yönelik eğitsel ve psikolojik hizmetler ele alınmıştır.
One of the main objectives of special education is to enable individuals with special needs to receive education in inclusive education environments with their peers. Parent-teacher collaboration is quite important for a successful inclusive education practice. Maximum benefit can be provided for individuals with special needs and their parents when parents’ involvement in inclusive practices is ensured. Educational and psychological services should be offered to parents to assure their active involvement in inclusive practices. This article deals with the educational and psychological services offered to parents having children receiving education in inclusive education environments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/