Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Görüşleri Işığında Aile Birliğini Korumada Değerlerin Rolüne Fenemolojik Bir Bakış

Year 2017, , 78 - 90, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.303231

Abstract

Bu araştırmanın amacı
öğretmenlerin görüşleri ışığında aile birliğini korumada değerlerin rolünü
belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında
Kocaeli ilinin Körfez ilçesinde görev yapan 24’ü kadın, 11’i erkek olmak üzere
toplam 35 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden
olgu bilim deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmada yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. İki bölümden oluşan görüşme formunun birinci
bölümünde öğretmenlerinin kişisel bilgilerini, ikinci bölümünde öğretmenlerin
aile birliğini devam ettirmede değerlerin rolüne ilişkin görüşlerini yansıtacak
sorulara yer verilmiştir. Görüşme formundaki soruların kapsam geçerliği için
alanla ilgili üç uzmanın görüşüne başvurulmuş ve gelen öneriler doğrultusunda
gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Ayrıca, görüşme formundaki soruların
anlaşılırlığı ikisi sınıf, ikisi branş öğretmeni olmak üzere toplam dört
öğretmen ile görüşülerek kontrol edilmiş ve forma son şekli verilmiştir.
Öğretmenlerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemine tabi tutularak
çözümlenmiştir. Araştırmada; sevgi, saygı, sabır, sadakat, sorumluluk ve
hoşgörü değerlerinin aile bireylerinin bir arada yaşamasında önemli rol
oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 336-358). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (BASAGM). (2010). Türkiye’de aile değerleri araştırması. Ankara: Manas Medya Planlama Reklam Hizmetleri San. Tic. Ltd. Şti.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çağlar, A. (2005). Okulöncesi Dönemde Değerler Eğitimi. (Editör: M. Sevinç). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Çavdarcı, M. (2002). Türkiye’de sosyal değerlerin aşınması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Celkan, H. Y. (1993). Eğitim Sosyolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Ekşi, H. ve Katılmış, A. (2016). Uygulama Örnekleriyle Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erdil, K. (1991). Aile Okulu. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Genç, S. Z. (2016). Eğitim Sürecinde Aile Okul ve Toplum. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Güven, S. (1999). Toplum Bilim. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Hestead J. M. & Taylor, M. J. (1996). Values in Education and Education in Values. Bristol: USA The Falmer Press.
  • İşçi, M. (2013). Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme, Den Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıncal, R. Y. (1999). Ailenin Eğitimsel Fonksiyonları. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Kocadere, M. (1995). İyi ve kötü evliliklerin özelliklerini belirlemeye yönelik betimsel bir çalışma. Yayımlanmamış yükseklisans tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Könezoğlu, B. (2006). Aile ve ailenin korunması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Ders Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Navran, L. (1967). Communication and adjustment in marriage. Family Process, 6, 173-184.
  • Naylor, D. T. & Diem, R. (1987). Elemantary and Middle School Social Studies. New York: Random House.
  • Patton, M.Q. (1997). How To Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Pres.
  • Sağlam, H. İ. (2009). Eğitimin toplumsal temelleri. A. Çiçek-Sağlam (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde (s. 63-82). Ankara: Maya Akademi.
  • Sağlam, H. İ. (2014). Aile birliğini önemseme ölçeğinin geliştirilmesi ve öğrencilerin aile birliğini önemseme düzeylerinin incelenmesi. Çağın Sorunları Karşısında Eğitim Sempozyumu Kitabı (s.363-388). Erzurum: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Şener, A. ve Terzioğlu, G. (2002). T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı: Ailede Eşler Arası Uyuma Etki Eden Faktörlerin Araştırılması. Ankara: Kardelen Ofset.
  • Tozlu, N. (2003). Eğitim Problemlerimiz Üzerine Düşünceler. 2. Baskı, Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • Uyanık-Balat, G. ve Balaban-Dağal, A. (2009). Okulöncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: SeçkinYayınevi.

A phenological View an Unity of Family with the Role of Morals in the Light of Teachers’ Vision

Year 2017, , 78 - 90, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.303231

Abstract

The aim of this survey is to specify the role of
the morals to sustain the unity family. The study group of the project is
formad by twenty four female teachers, eleven male teachers phonological style.
Semi-structured interviev form is used duringthe study. The interviev form is
formed by two parts. In the first part there is the personal information of the
teachers and in the other part there are sume questions that answers the
opinions of the teachers about unity of family. For the content validity of the
interviev form, three experts were consulted and revised according to their
suggestions. And Also the intelligibilityof the questions on the form were
revised by different branches of teachers and the ullimate form was given to
the study. The data acquired from the teachers was resolved in the way of
content analysis. At the end of the study it was made out that, favour, respect,
patience, loyalty responsibility and tolerance morals are the keystones for
sustaining the unity of family.

References

  • Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 336-358). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (BASAGM). (2010). Türkiye’de aile değerleri araştırması. Ankara: Manas Medya Planlama Reklam Hizmetleri San. Tic. Ltd. Şti.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çağlar, A. (2005). Okulöncesi Dönemde Değerler Eğitimi. (Editör: M. Sevinç). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Çavdarcı, M. (2002). Türkiye’de sosyal değerlerin aşınması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Celkan, H. Y. (1993). Eğitim Sosyolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Ekşi, H. ve Katılmış, A. (2016). Uygulama Örnekleriyle Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erdil, K. (1991). Aile Okulu. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Genç, S. Z. (2016). Eğitim Sürecinde Aile Okul ve Toplum. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Güven, S. (1999). Toplum Bilim. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Hestead J. M. & Taylor, M. J. (1996). Values in Education and Education in Values. Bristol: USA The Falmer Press.
  • İşçi, M. (2013). Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme, Den Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıncal, R. Y. (1999). Ailenin Eğitimsel Fonksiyonları. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Kocadere, M. (1995). İyi ve kötü evliliklerin özelliklerini belirlemeye yönelik betimsel bir çalışma. Yayımlanmamış yükseklisans tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Könezoğlu, B. (2006). Aile ve ailenin korunması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Ders Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Navran, L. (1967). Communication and adjustment in marriage. Family Process, 6, 173-184.
  • Naylor, D. T. & Diem, R. (1987). Elemantary and Middle School Social Studies. New York: Random House.
  • Patton, M.Q. (1997). How To Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Pres.
  • Sağlam, H. İ. (2009). Eğitimin toplumsal temelleri. A. Çiçek-Sağlam (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde (s. 63-82). Ankara: Maya Akademi.
  • Sağlam, H. İ. (2014). Aile birliğini önemseme ölçeğinin geliştirilmesi ve öğrencilerin aile birliğini önemseme düzeylerinin incelenmesi. Çağın Sorunları Karşısında Eğitim Sempozyumu Kitabı (s.363-388). Erzurum: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Şener, A. ve Terzioğlu, G. (2002). T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı: Ailede Eşler Arası Uyuma Etki Eden Faktörlerin Araştırılması. Ankara: Kardelen Ofset.
  • Tozlu, N. (2003). Eğitim Problemlerimiz Üzerine Düşünceler. 2. Baskı, Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • Uyanık-Balat, G. ve Balaban-Dağal, A. (2009). Okulöncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: SeçkinYayınevi.
There are 28 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Sağlam This is me

Duygu Özdemir This is me

Publication Date April 15, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Sağlam, H. İ., & Özdemir, D. (2017). A phenological View an Unity of Family with the Role of Morals in the Light of Teachers’ Vision. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 78-90. https://doi.org/10.19126/suje.303231