Research Article
BibTex RIS Cite

Talent Management in Private Schools

Year 2017, , 142 - 154, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.307136

Abstract

The aim of this study is to determine the level of talent management implementations in private schools. The study is designed in the survey model. Target population of the study private schools in Istanbul. The sample of the study consists of 257 teachers. The sample was chosen through simple random sampling. The data of the study was collected through “Talent Management Scale for Private Schools” that include three sub-dimensions and 25 items. In order to analyze the data, standard deviation, mean, independent samples t-test, one-way ANOVA analysis were used. According to the findings obtained from this study, the level of teachers' opinions regarding talent determining dimension, talent culture dimension and talent management were determined to be moderate. However, their levels of talent developing dimension were found to be high. In addition, it was identified that the opinions of teachers’ regarding the talent management implementations showed statistical no significant difference according to gender, age, seniority and educational level variables. The opinions of teachers’ regarding the talent management implementations showed statistical significant differences according to the organization where s/he works variable. Tukey-b tests revealed that opinions of primary school teachers’ differ from opinions of elementary school teachers’ and high school teachers’. According to seniority variable in talent development dimension, this difference was found to be between those who have 1-5 years of seniority and those who have 6-10 years of seniority.

References

  • Akar, F. ve Balcı, A. (2016). Yetenek Yönetiminin Bazı Türk Üniversitelerinde Uygulanmasına İlişkin Öğretim Üyesi Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 955-974.
  • Altuntuğ, N. (2009). Rekabet Üstünlüğünün Sürdürülmesinde Yeteneklerin Rolü: Yetenek Yönetimi Yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 453-460.
  • Atlı, D. (2012). Yetenek Yönetimi. İstanbul: Crea Yayıncılık
  • Axelrod, E. L., Handfield-Jones, H. ve Welsh, T. A. (2001). The War for Talent, Survey-Part Two. McKinsey Quarterly, 2 , 9-12.
  • Aytaç, T. (2014). Okullarda Bütünleştirilmiş Yetenek Yönetimi Modeli: Öğretmen Görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39: 1-24
  • Aytaç, T. (2015). The Relationship Between Teachers' Perception about School Managers' Talent Management Leadership and the Level of Organizational Commitment. Eurasian Journal of Educational Research, 59, 165-179.
  • Blass, E. (2009). Systems and Structures to Support Talent Management. In Talent Management (pp. 154-162). Palgrave Macmillan UK.
  • Born, M. ve Heers, M. (2009). Talent Management: Alternatives to the Single-Ladder Approach. Faculty Report (pp. 1-108). Copenhagen, Denmark: DEA – Danish Business Research Academy.
  • Demirkasımoğlu, N. ve Taşkın, P. (2015). Yetenek yönetiminin örgütsel etkililik ile ilişkisi: özel öğretim kurumları örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 268-285.
  • Ertürk, M. (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Hay, M. (2002). Strategies for survival in the war of talent. Career Development International, 7(1), 52-55.
  • Gülfidan, İ. ( 2008). Yetenek Yönetimi: Harvard Business Review Dergisinden Seçmeler: İstanbul, Mess Yayınları.
  • Lewis, R. E. ve Heckman, R. J.(2006). Talent management: A critical review. Human Resource Management Review, 16, 139-15.
  • McKinsey & Company, Inc. (2001, April). The War for Talent, Organization and Leadership Practice, USA.
  • Ooi, C. S. S. (2009). Surviving the War for Talent in Asia: How Innovation Can Help, Portable Documents. Pearson Education.
  • Otrar, M., Gülten, D. Ç. ve Özkan, E. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik öğrenme stilleri ölçeği geliştirilmesi (Aös-İ ). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. 1(2),ISNN: 2146-9199.
  • Philips, J. J. ve Edwards, L. (2009). Managing talent retention: an ROI approach. Pfeiffer Publishing: San Francisco.
  • Rudhumbu N. (2014). Implementation of talent management strategies in higher education: evidence from Botswana, International Journal of Higher Education Management (IJHEM), 1(1), 86-99.
  • Tabancalı, E. ve Korumaz, M. (2014). Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 139-156.
  • Tabancalı, E., Şimşek, G. G. ve Korumaz, M. (2015). Eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi ölçeği geliştirme çalışması. 2nd Internatıonal Eurasian Educaiıonal Research Congress. Ankara.
  • Tavsancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS’le Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tutar, H., Altınöz, M. ve Çöp, S. (2011). İşletmelerde yetenekli çalışanların örgütsel bağlılıklarının artırılmasına yönelik bir araştırma. 19. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 306-312. Çanakkale.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.

Özel Okullarda Yetenek Yönetimi Uygulamaları

Year 2017, , 142 - 154, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.307136

Abstract

Bu araştırmanın amacı,  özel okullarda yetenek yönetimi uygulamalarının gerçekleşme düzeyini belirlemektir. Araştırma tarama türünde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul’da bulunan özel ilkokul, ortaokul ve liseler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi yöntemle belirlenmiş olan 257 öğretmen oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen üç alt boyut ve 25 maddeden oluşan Özel Okullar İçin Yetenek Yönetimi Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizi için standart sapma, ortalama, bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yetenek belirleme, yetenek kültürü boyutlarına ve yetenek yönetiminin toplamına ilişkin görüşleri “orta” düzeyde iken, yetenek geliştirme boyutunda ise öğretmenlerin görüşlerinin “yüksek” düzeyde bulunmuştur. Yetenek yönetimi uygulamalarına yönelik öğretmenlerin görüşleri; cinsiyet, yaş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermemektedir. Çalıştığı kurum ve kıdem değişkenine göre ise yetenek geliştirme boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin görüşlerinden farklılaştığı bulunmuştur. Yetenek geliştirme boyutunda kıdem değişkenine göre bu farkın 1-5 yıl kıdeme sahip olanlarla 6-10 yıl kıdeme sahip olanlar arasında olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akar, F. ve Balcı, A. (2016). Yetenek Yönetiminin Bazı Türk Üniversitelerinde Uygulanmasına İlişkin Öğretim Üyesi Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 955-974.
  • Altuntuğ, N. (2009). Rekabet Üstünlüğünün Sürdürülmesinde Yeteneklerin Rolü: Yetenek Yönetimi Yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 453-460.
  • Atlı, D. (2012). Yetenek Yönetimi. İstanbul: Crea Yayıncılık
  • Axelrod, E. L., Handfield-Jones, H. ve Welsh, T. A. (2001). The War for Talent, Survey-Part Two. McKinsey Quarterly, 2 , 9-12.
  • Aytaç, T. (2014). Okullarda Bütünleştirilmiş Yetenek Yönetimi Modeli: Öğretmen Görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39: 1-24
  • Aytaç, T. (2015). The Relationship Between Teachers' Perception about School Managers' Talent Management Leadership and the Level of Organizational Commitment. Eurasian Journal of Educational Research, 59, 165-179.
  • Blass, E. (2009). Systems and Structures to Support Talent Management. In Talent Management (pp. 154-162). Palgrave Macmillan UK.
  • Born, M. ve Heers, M. (2009). Talent Management: Alternatives to the Single-Ladder Approach. Faculty Report (pp. 1-108). Copenhagen, Denmark: DEA – Danish Business Research Academy.
  • Demirkasımoğlu, N. ve Taşkın, P. (2015). Yetenek yönetiminin örgütsel etkililik ile ilişkisi: özel öğretim kurumları örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 268-285.
  • Ertürk, M. (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Hay, M. (2002). Strategies for survival in the war of talent. Career Development International, 7(1), 52-55.
  • Gülfidan, İ. ( 2008). Yetenek Yönetimi: Harvard Business Review Dergisinden Seçmeler: İstanbul, Mess Yayınları.
  • Lewis, R. E. ve Heckman, R. J.(2006). Talent management: A critical review. Human Resource Management Review, 16, 139-15.
  • McKinsey & Company, Inc. (2001, April). The War for Talent, Organization and Leadership Practice, USA.
  • Ooi, C. S. S. (2009). Surviving the War for Talent in Asia: How Innovation Can Help, Portable Documents. Pearson Education.
  • Otrar, M., Gülten, D. Ç. ve Özkan, E. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik öğrenme stilleri ölçeği geliştirilmesi (Aös-İ ). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. 1(2),ISNN: 2146-9199.
  • Philips, J. J. ve Edwards, L. (2009). Managing talent retention: an ROI approach. Pfeiffer Publishing: San Francisco.
  • Rudhumbu N. (2014). Implementation of talent management strategies in higher education: evidence from Botswana, International Journal of Higher Education Management (IJHEM), 1(1), 86-99.
  • Tabancalı, E. ve Korumaz, M. (2014). Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 139-156.
  • Tabancalı, E., Şimşek, G. G. ve Korumaz, M. (2015). Eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi ölçeği geliştirme çalışması. 2nd Internatıonal Eurasian Educaiıonal Research Congress. Ankara.
  • Tavsancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS’le Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tutar, H., Altınöz, M. ve Çöp, S. (2011). İşletmelerde yetenekli çalışanların örgütsel bağlılıklarının artırılmasına yönelik bir araştırma. 19. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 306-312. Çanakkale.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Demet Zafer Güneş

Sultan Bilge Keskinkılıç Kara

Publication Date April 15, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Zafer Güneş, D., & Keskinkılıç Kara, S. B. (2017). Talent Management in Private Schools. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154. https://doi.org/10.19126/suje.307136