The aim of this study is to investigate the relationship between intolerance of uncertainty and psychological well-being, and to examine the differences between these two variables in terms of gender, perceived income status, and perceived parental attitudes. Study group was composed of 426 undergraduates from various departments of Marmara, Sakarya, Anadolu, Yıldız Teknik and Sütçü İmam Universities. The data were gathered via Short Form of Intolerance of Uncertainty Scale, Psychological Well-Being Scale short form, and Personal Information Form. The data were analyzed by Pearson Product Moments Correlation, ANOVA, and t test. The results revealed that students with higher levels of intolerance of uncertainty had lower levels of psychological well-being, intolerance of uncertainty levels didn’t differ in terms of gender, and however psychological well-being levels of female students were significantly higher than those of males. Students who grown up with protective parental attitude had higher levels of intolerance of uncertainty than democratic parental attitude. In terms of psychological well-being, students who raised authoritarian parental attitudes had higher scores than protective parental attitude. Though intolerance of uncertainty levels didn’t differ in terms of perceived income levels of students, students with higher perceived income levels had higher scores of psychological well-being.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerindeki belirsizliğe tahammülsüzlük ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiyi cinsiyet, algılanan gelir düzeyi ve algılanan ebeveyn tutumları açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu; Marmara Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Anadolu Universitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sütçü İmam Üniversitesi’nde çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 426 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği-Kısa Formu (BTÖ-12), Psikolojik İyi Olma Ölçekleri kısa formu (PİOÖ) ve kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Veri analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, ANOVA ve t testi’nden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda belirsizliğe tahammülsüzlük ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğu, yüksek düzeyde belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerine sahip öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin düşük olduğu, cinsiyete göre belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ancak kadın öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir. Koruyucu ebeveyn tutumuyla yetişen öğrencilerin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyleri, demokratik tutumla yetişen öğrencilerden daha istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir. Otoriter ebeveyn tutumuyla yetişen öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeyleri, koruyucu tutum belirten öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir. Algılanan gelir düzeyi grupları arasında belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyi açısından farklılaşma olmamasına karşın, psikolojik iyi oluş açısından iyi gelir grubundaki öğrencilerin puanlarının yetersiz gelir grubundaki bireylere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/