Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Preservice Science Teachers' Attitudes towards Graduate Education

Year 2017, , 769 - 781, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.408342

Abstract

The number of individuals conducting undergraduate education in our country is increasing day by day, and some of the individuals who have completed undergraduate education tend to have graduate education. A lot of factors can be attributed to this tendency. In this regard, the purpose of this research is to analyze the attitudes of preservice science teachers towards graduate education based on their gender, high school types, socioeconomic levels of their families, class levels, and the educational status of their parents. The sample of this research is composed of 201 female, 34 males, and in total, 235 preservice science teachers from two different public universities in the 2016-2017 academic year. Convenient sampling method was used in determining the sample of the study. In this research, survey method was used from quantitave research methods. In the research, attitudes towards higher education scale, which was developed by Izgi (2016), was used as a data collection tool. The data collection tool has 30 questions, and consists of questions related to personal infromation and attitudes towards-graduate education scale. Research data was collected by a demographic questionnaire, and attitudes towards graduate education scales which were applied to preservice science teachers. Statistical analysis was carried out to obtain the results. The search has showed that attitudes of preservice science teachers towards graduate education are quite high. No significant difference was found between the variables studied.

References

  • Alabaş, R., Kamer, T. ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international Journal of Educational Research, 3, 89-107.
  • Arıcı, H. (1997). Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Tooplantı Serileri 7, Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Eğitim.
  • Bilgiseven, A. K. (1992). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğretime Öğrenci Seçme Sürecine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 167-174.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim istekliliklerini etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). GAU Journal of Social &Applied Sciences, 3(5), 46-72.
  • Güven, İ, ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü Öğrencilerinin Akademik Sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173,157-172.
  • İlhan, M., Sünkür-Öner M. ve Yılmaz, F. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 22-42.
  • İzgi, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin lisansüstü eğitime ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezinden ulaşılmıştır. (452182.)
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Öğretimin Planlanması. 2.Baskı, Ankara: Anı Yay.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü öğretim, sorunları ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Köksalan, B., İlter, İ., & Görmez, E. (2010). Sinif Öğretmeni Adaylarinin Sosyo-Kültürel Özellikleri Ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalişma (Firat, Erzincan Ve İnönü Üniversitesi Sinif Öğretmenliği Abd Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Ören, F. Ş., Yılmaz, T. ve Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumları ve Mesleki Benlik Saygıların İncelemesi. Eurasion Journal of Education Research, 19, 272, 281.
  • Sözer. E. (1991). Türk Üniversitelerinde Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Öğretmenlik Davranışlarını kazandırma Yönünden Etkinliği. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Ün. Bası¬mevi.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
  • Varış, F. (1973). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. Ankara: Ankara Ün. Eğitim Bilimleri Yay.
  • YÖK (2016). YÖK Kanunun Mad. 2, Mad. 3, 2547 Resmî Gazete, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ankara.
  • YÖK/Dünya Bankası (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi (1982-2007). Ankara.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2017, , 769 - 781, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.408342

Abstract

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin tutumlarının cinsiyet, mezun olunan lise türü, aile gelir durumu, sınıf düzeyi, anne ve babanın öğrenim durumu değişkenleri açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 akademik yılında iki farklı devlet üniversitesinden uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 201 kadın, 34 erkek olmak üzere toplam 235 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın örnekleminin belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 30 maddeden oluşan Lisansüstü Eğitime İlişkin Tutum Ölçeği (İzgi, 2016) kullanılmıştır. Araştırma verileri kişisel bilgi formunun ve lisansüstü eğitime yönelik tutum ölçeğinin fen bilgisi öğretmen adaylarına uygulanması sonucunda toplanmıştır. İstatistiksel analizler uygulanmış ve bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının yüksek olduğu görülmüştür. Araştırılan değişkenler arasında anlamlı farklılık görülmemiştir.

References

  • Alabaş, R., Kamer, T. ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international Journal of Educational Research, 3, 89-107.
  • Arıcı, H. (1997). Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Tooplantı Serileri 7, Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Eğitim.
  • Bilgiseven, A. K. (1992). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğretime Öğrenci Seçme Sürecine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 167-174.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim istekliliklerini etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). GAU Journal of Social &Applied Sciences, 3(5), 46-72.
  • Güven, İ, ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü Öğrencilerinin Akademik Sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173,157-172.
  • İlhan, M., Sünkür-Öner M. ve Yılmaz, F. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 22-42.
  • İzgi, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin lisansüstü eğitime ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezinden ulaşılmıştır. (452182.)
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Öğretimin Planlanması. 2.Baskı, Ankara: Anı Yay.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü öğretim, sorunları ve çözüm önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Köksalan, B., İlter, İ., & Görmez, E. (2010). Sinif Öğretmeni Adaylarinin Sosyo-Kültürel Özellikleri Ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalişma (Firat, Erzincan Ve İnönü Üniversitesi Sinif Öğretmenliği Abd Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Ören, F. Ş., Yılmaz, T. ve Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumları ve Mesleki Benlik Saygıların İncelemesi. Eurasion Journal of Education Research, 19, 272, 281.
  • Sözer. E. (1991). Türk Üniversitelerinde Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Öğretmenlik Davranışlarını kazandırma Yönünden Etkinliği. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Ün. Bası¬mevi.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
  • Varış, F. (1973). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. Ankara: Ankara Ün. Eğitim Bilimleri Yay.
  • YÖK (2016). YÖK Kanunun Mad. 2, Mad. 3, 2547 Resmî Gazete, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ankara.
  • YÖK/Dünya Bankası (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi (1982-2007). Ankara.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Meryem Demir This is me

Şenol Beşoluk

Publication Date December 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Demir, M., & Beşoluk, Ş. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(4), 769-781. https://doi.org/10.19126/suje.408342