Bu çalışmanın amacı zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin doğal ve yapay sesleri kaynağıyla ilişkilendirme düzeylerini belirlemektir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, iki ortaokul, bir anasınıfı ve bir özel eğitim okulundan seçilen toplam 15 zihinsel yetersizliğe sahip öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla 6 tane hayvan, 6 tane müzik aleti ve 5 tane çevre olmak üzere toplam 17 tane resimli kart ve bu kartlardaki görsellere uygun sesler kullanılmıştır. Uygulama sürecinde, öğrenciye resimli kartlar verilmiş ve kartlardaki görsellerden birine ait ses dinlettirilmiştir. Öğrenciden sesin hangi görsele ait olduğunu göstermesi ve daha sonra görselin ismini söylemesi istenmiştir. Bu işlem tüm kartlar için benzer şekilde yapılmıştır. Çalışma sonucunda zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin günlük hayatlarında karşılaştığı sesleri daha iyi algıladıkları ve ayırt ettikleri, buna karşın günlük hayatlarında karşılaşmadıkları sesleri tanımada güçlük çektikleri tespit edilmiştir. Ayrıca bazı öğrencilerin sesleri telaffuz ederken zorlandıkları belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine levels of students with intellectual disability in associating natural and artificial sounds to their sources. In this study, case study method was used. The study sample consisted of a total of 15 students with intellectual disability selected from two secondary schools, one preschool and one special education school. In the study, a total of 17 pictorial cards illustrating 6 animals, 6 musical instruments and 5 environmental events, and the sounds related to the images on each card were used to collect data. In the process of implementation, each student was first given the pictorial cards and a sound belonging to one of the images on the cards was played. The student was asked to show the image to which the sound belonged and then to say the name of the image. This procedure was performed similarly for all the cards. The study results showed that students with intellectual disability better perceive and discriminate the sounds they encounter in daily life, but they have difficulty in identifying the sounds not encountered in daily life. Besides, it was determined that some students have difficulty in pronouncing the sounds.
Science Education Special Education Student with Intellectual Disability Natural Sound Artificial Sound
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/