Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında Türkçe ve Türk Kültürü dersine
yönelik hazırlanan öğretim programının ve 2019 yılında üretilen ders
kitaplarının hazırlanma gerekçesi olan ihtiyaç analizi raporunun nitel sürecine
ait temel bulgu ve sonuçlarını ortaya koymaktır. Açıklayıcı durum çalışması
ekseninde iç içe geçmiş çoklu durum deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın
çalışma grubunu İsviçre, Fransa ve Almanya’dan seçilen 36 Türkçe ve Türk
Kültürü dersi öğretmeni, 36 Türkçe ve Türk Kültürü dersi öğrencisi ve bu dersi
alan öğrencilerin velisi olan 36 kişi olmak üzere toplam 108 kişi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan
oluşan, çoklu ve bireysel tartışma ortamına zemin hazırlayan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen, öğrenci ve veli olmak
üzere 3 ana kategorinin her birine uygun olarak 3 farklı veri toplama aracı
geliştirilmiştir. Açık uçlu soruların yorumlanması sürecinde endüktif
(inductive) betimsel analiz, içerik analizi ve sürekli karşılaştırma tekniği
(constant comparison) kullanılmıştır. Bu çalışmada inandırıcılık,
aktarılabilirlik, tutarlılık, teyit edilebilirlik olmak üzere dört temel dış ve
geçerlik unsurlarına, aynı zamanda tüm etik ilke ve süreçlere tamamen
uyulmuştur. Çalışma grubunun seçiminde ve odak grup görüşmelerinde çeşitliliğe
gidilerek üçgenleme sağlanmıştır. Bulgular; mevcut Türkçe ve Türk kültürü dersi
kitabının kullanım durumu, Türkçe ve Türk kültürü dersi kitaplarının
kullanılmama nedenleri, Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programına ilişkin
mevcut durum, ilke niteliğindeki beklentiler ve öneriler, Türkçe ve Türk
kültürü ders ve çalışma kitaplarına ilişkin beklentiler ve öneriler, Türkçe ve
Türk kültürü dersinin verimliğini artırmaya yönelik diğer öneriler
doğrultusunda yapılandırılmıştır. Sonuç olarak hâlihazırda yayımda olan Türkçe
ve Türk Kültürü dersi öğretim programı ve ders materyallerinin yenilenme
gerekçeleri ortaya konmuştur.
Yurt dışında Türkçe eğitimi Türkçe ve Türk Kültürü iki dillilik ders kitabı öğretim programı
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/