This research is conducted to determine the point of views of the
teachers and school managers about the situation of the primary school
managers' management of the differences among the teachers. In this
research, whether school managers' and teachers' point of views differ
according to their positions and whether teachers' point of views show
significant differences according to their genders, marital status and
seniority levels or not is examined. The sample of the research consists
of 50 managers and 357 teachers working at primary schools in
Osmangazi district of Bursa City. For data analysis,
the arithmetic average, t test and ANOVA techniques were applied.
According to the research results, the point of views of the teachers
and school managers about the situation of the primary school managers'
management of the differences among the teachers have significant
difference with all dimensions of the research. The top dimension that
managers realize while managing the differences among the teachers is
the dimension of managing the diversity, on the other hand for teachers
it is the dimension of benefiting the diversity of the teachers. The
teachers' point of views about the managers' managing situations of
diversity of teachers have significant difference according to their
genders and seniority levels, but there is no significant difference
with the marital status.
Bu araştırma, ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme durumuna yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öğretmen ve yönetici görüşlerinin farklılaşıp- farklılaşmadığı ile öğretmen görüşlerinin cinsiyetlerine, medeni durumlarına ve kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip-göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Bursa İli Osmangazi İlçesi ilköğretim okullarında görev yapan 50 okul yöneticisi ve 357 öğretmen oluşturmuştur. Veri çözümlemede aritmetik ortalama, t testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme durumuna yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri göreve göre farklılaşmaktadır. Yöneticilere göre öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetirken en yüksek düzeyde gerçekleştirdikleri boyut “farklılıkları yönetme” boyutu iken, öğretmenlere göre “farklılıklardan yararlanma” boyutudur. Yine öğretmenlerin, yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme durumuna ilişkin görüşleri cinsiyet ve kıdemlerine göre farklılaşmamakla birlikte, medeni durumlarına göre farklılık göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2013 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/