BibTex RIS Cite

Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 34 - 48, 04.01.2013

Abstract

Yirminci yüzyıldan bu yana, dünya sosyal, ekonomik ve kültürel olarak çok önemli değişim ve
dönüşümler yaşamaktadır. Söz konusu bu değişimler bireylerin hayatları boyunca eğitim
almalarını gerekli kılmakta, içinde bulundukları topluma ve bu hızlı değişimlere ayak
uydurmalarını gerektirmektedir. Bireyin günlük hayatını topluma uyumlu bir şekilde sürdürebilmesi
ve mesleğindeki gelişmeleri yakından takip edebilmesi de kendini yenilemesi ile
mümkündür. Bireyin kendini sürekli yenilemesi ise ancak yaşam boyu öğrenme ile sağlanabilir.
“Yaşam boyu öğrenme” bireyin olduğu her yerde gerçekleşebilen; yer, zaman, yaş, eğitim
düzeyi gibi her türlü kısıtlamayı ortadan kaldıran bir kavram olduğu için dünyada eğitim
alanında yürütülen çalışmalar arasında öncelikli konuma gelmiştir ve yaşam boyu öğrenme
kavramıyla ilgili çeşitli çalışmalar yürütülmüştür. Bu çalışmada, yaşam boyu öğrenme kavramı
ve kapsamı üzerine bir literatür taraması yapılarak bugüne kadar yapılmış olan tanım ve ifadelere
yer verilmiştir. Mevcut tanımlardan yola çıkılarak genel bir değerlendirme yapılmış ve
kapsamının belirlenmesi amaçlanmıştır.

References

  • Akkuş, N. (2008). Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerinin Göstergesi Olarak 2006 Pısa Sonuçlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens- titüsü: Ankara.
  • Aksoy, M. (2008). Hayat Boyu Öğrenme Ve Kariyer Rehberliği İlkelerinin İstihdam Edilebilirliğe Etkileri: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Doktora tezi: Gazi Üniversitesi Eğitim ri Enstitüsü: Ankara. Bilimle
  • Berberoğlu, B. (2010). Yaşam Boyu Öğrenme İle Bilgi ve İletişim Teknolojileri Açısında Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki Konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi. V(II). 113-117.
  • Borat, O. (2010). Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Eğitim Sektöründe Beklenen Gelişmeler. Projeler Dergisi. Millî Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Merkezi (2), 32-44.
  • Brooks, G. Burton, M. (2008). European Adult Learning Glossary, Level 1. Call Number: EAC 11/2008. http://ec.europa.eu/education/more information/doc/2010/adultglossary1_en.pdf. (10 Haziran 2012’de erişildi).
  • Can, T. (2011). Yaşam Boyu Öğrenme Bağlamında Yabancı Dil Olarak İngilizce Ders Kitaplarında Strate- ji Kullanımı. Doktora tezi: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı: İstanbul.
  • Commission of the European Communities (2000). A Memorandum on Lifelong Learning. Brus- sels.http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf (10 Haziran 2012’ de erişildi).
  • Demiralay, R, Karadeniz, Ş. (2008). İlköğretimde Yaşam Boyu Öğrenme İçin Bilgi Okuryazarlığı Becerile- rinin Geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences 2 (6), 92.
  • Duman, A. (2003). Bazı Eğitim Bilimi Kavramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (10), 7-8.
  • Duman, A. (2006). Yetişkinler Eğitimi, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Field, J. (2010). Lifelong Learning. International Encyclopedia of Education 3rd Edition, Elsevier, 89.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne Üye Ülkelerde Bir İstihdam Politikası Aracı Olarak “Yaşamboyu Öğrenme” ve Bazı Örnek Program ve Uygulamalar. Kamu İş 7 (2).
  • Günüç, S.Odabaşı, H. Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Gaziantep Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(2), 309-325.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaşamboyu Öğrenme Politikaları ve İstihdam İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lengrad P. (1985), ¨Lifelong Education: Growth of the Consept¨, The International Enclyclopedia of Edu- cation, V.5, ed. Torsten Husen, T. Neville. Postlethwaite, Pergamon, Oxford, p. 3067
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi MEGEP (2007). Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi (TASLAK): Ankara. http://www.megep.meb.gov.tr/megep/genel/hayatboyu/ (12 Temmuz 2012’de erişildi)
  • Odabaş, H ve Polat, C. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı: International Symposium on Globalization, Democratization and Turkey Proceedings içinde su- nuldu (596-606), Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Özcan, A. (2008). Avrupa Birliği’nin Yaşam Boyu Öğrenme Stratejileri. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, (2001). DPT: 2568-ÖİK:584. (10 Ekim 2012’de < www.dpt.gov.tr/DocObjects/Download/3206/oik584.pdf (11 Haziran 2012’de erişildi).
  • Turan, S. (2005). Öğrenen Topluma Doğru Avrupa Birliği Eğitim Politikalarında Yaşam Boyu Öğrenme.
  • Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi. 5 (1). 87-98.
Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 34 - 48, 04.01.2013

Abstract

References

  • Akkuş, N. (2008). Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerinin Göstergesi Olarak 2006 Pısa Sonuçlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens- titüsü: Ankara.
  • Aksoy, M. (2008). Hayat Boyu Öğrenme Ve Kariyer Rehberliği İlkelerinin İstihdam Edilebilirliğe Etkileri: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Doktora tezi: Gazi Üniversitesi Eğitim ri Enstitüsü: Ankara. Bilimle
  • Berberoğlu, B. (2010). Yaşam Boyu Öğrenme İle Bilgi ve İletişim Teknolojileri Açısında Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki Konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi. V(II). 113-117.
  • Borat, O. (2010). Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Eğitim Sektöründe Beklenen Gelişmeler. Projeler Dergisi. Millî Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Merkezi (2), 32-44.
  • Brooks, G. Burton, M. (2008). European Adult Learning Glossary, Level 1. Call Number: EAC 11/2008. http://ec.europa.eu/education/more information/doc/2010/adultglossary1_en.pdf. (10 Haziran 2012’de erişildi).
  • Can, T. (2011). Yaşam Boyu Öğrenme Bağlamında Yabancı Dil Olarak İngilizce Ders Kitaplarında Strate- ji Kullanımı. Doktora tezi: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı: İstanbul.
  • Commission of the European Communities (2000). A Memorandum on Lifelong Learning. Brus- sels.http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf (10 Haziran 2012’ de erişildi).
  • Demiralay, R, Karadeniz, Ş. (2008). İlköğretimde Yaşam Boyu Öğrenme İçin Bilgi Okuryazarlığı Becerile- rinin Geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences 2 (6), 92.
  • Duman, A. (2003). Bazı Eğitim Bilimi Kavramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (10), 7-8.
  • Duman, A. (2006). Yetişkinler Eğitimi, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Field, J. (2010). Lifelong Learning. International Encyclopedia of Education 3rd Edition, Elsevier, 89.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne Üye Ülkelerde Bir İstihdam Politikası Aracı Olarak “Yaşamboyu Öğrenme” ve Bazı Örnek Program ve Uygulamalar. Kamu İş 7 (2).
  • Günüç, S.Odabaşı, H. Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Gaziantep Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(2), 309-325.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaşamboyu Öğrenme Politikaları ve İstihdam İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lengrad P. (1985), ¨Lifelong Education: Growth of the Consept¨, The International Enclyclopedia of Edu- cation, V.5, ed. Torsten Husen, T. Neville. Postlethwaite, Pergamon, Oxford, p. 3067
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi MEGEP (2007). Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi (TASLAK): Ankara. http://www.megep.meb.gov.tr/megep/genel/hayatboyu/ (12 Temmuz 2012’de erişildi)
  • Odabaş, H ve Polat, C. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı: International Symposium on Globalization, Democratization and Turkey Proceedings içinde su- nuldu (596-606), Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Özcan, A. (2008). Avrupa Birliği’nin Yaşam Boyu Öğrenme Stratejileri. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, (2001). DPT: 2568-ÖİK:584. (10 Ekim 2012’de < www.dpt.gov.tr/DocObjects/Download/3206/oik584.pdf (11 Haziran 2012’de erişildi).
  • Turan, S. (2005). Öğrenen Topluma Doğru Avrupa Birliği Eğitim Politikalarında Yaşam Boyu Öğrenme.
  • Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi. 5 (1). 87-98.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsmail Güleç

Seda Çelik This is me

Buket Demirhan This is me

Publication Date January 4, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Güleç, İ., Çelik, S., & Demirhan, B. (2013). Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48. https://doi.org/10.19126/suje.27105