Nitelikli edebiyat okurlarının yetişmesi ancak nitelikli metinlerin ders kitaplarında yer bulması ve bu metinlerin çağdaş edebiyat kuramlarına uygun olarak anlamlandırılması ile mümkündür. Haldun Taner'in Sancho'nun Sabah Yürüyüşü adlı öyküsü de bu türden okumalara imkan sağlayacak nitelikte bir açık yapıttır. Bu çalışmada, öykü yabancılaştırma ve karnavallaştırma gibi farklı iki teknikle yorumlanmaya çalışılarak bu tür açık metinlerin alımlanması aşamasında kullanılacak yöntemlere örnek verilmeye çalışılmıştır.
Upbringing of skilled literary readers can only be possible by existence of quality literary texts in coursebooks and contextualization of these texts in accordance with contemporary literary theories. The shortstory of Haldun Taner named “Sancho’nun Sabah Yürüyüşü” is an open text which can provide thereaders with this kind of reading opportunities. In this study, by using two different interpretationmethods, it is intented to give examples of the techniques alienation and carnivalisation that can beused during the reception process of this kind of open texts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/