In this study the attitudes of middle school students’ towards forest were investigated and the results were compared in terms of gender, types of school, and grades level. A total of 199 students from public and private schools were participated in the study and the data was collected through “the AttitudeToward theForest Scale” which included 32 questions.. At the end of the study, it was found that middle school students have positive attitudes towards forest. In addition, girls’ attitudes on the subject were found higher than those of male students but there was not a significant difference between grade level and students’ attititudes towards forest. For example, the attitudes of 7th and 8th grade students were found similiar. In terms of school type and students’ attitutes towards forest, students who go to public schools have demostrated higher interets on forest than students going to private middle schools.
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin (13-14 yaş), ormana yönelik tutumu araştırılmış ve bu sonuçlar, cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmaya özel ve devlet ortaokullarına devam eden 199 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, veriler öğrencilere yönelik 32 sorudan oluşan Ormana Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın sonunda, ortaokul öğrencilerinin ormana yönelik tutumlarının olumlu olduğu bulunmuştur Ayrıca, kız öğrencilerin ormana yönelik tutumlarının erkek öğrencilerin tutumlarına göre daha olumlu olduğu; ancak 7. sınıf ve 8. sınıf öğrencilerinin ormana yönelik tutumlarının benzer olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, sınıf düzeyinin hem cinsiyet ve hem de okul türü ile etkileşiminde fark vardır. Örneğin, sekizinci sınıf kız öğrencilerinde ormana yönelik eğilimi daha olumludur. Okul türü ile tutum arasındaki ilişki açısından devlet ortaokuluna devam eden öğrencilerin özel ortaokula giden öğrencilere göre ormana yönelik daha olumlu tutumlar geliştirdikleri bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/