Aim of this study is to determine the effect of inquiry based outdoor laboratory activities on academicachievements of students Among the test models, the pre-test and post-test control group design was usedin the research. The research was held with 7th grade students in 2009-2010 academic year. The researchwas implemented with a control group (n=43) in which the traditional method was used and anexperimental group (n=46) in which inquiry based outdoor laboratory activities were held. The data wascollected via an academic achievement test which was developed by the researcher for testing theattainments of the students about "Human and Environment" unit in 7th grade science and technologyprogram. The academic achievement test was practised as a pre-test for the control and the experimental* Bu makale, ikinci yazarın 2013 yılında tamamladığı Marmara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından EGT-C-DRP-010710-0240 Nolu proje olarak desteklenen doktora tezine dayalı hazırlanmıştır.** Prof. Dr., Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi ABD,fsahin@marmara.edu.tr*** Fen ve Teknoloji Öğrt, Milli Eğitim Vakfı Ortaokulu, saglamerburcu@hotmail.comgroups at the beginning of the research. "Human and Environment" unit was studied with the experimentalgroup through the inquiry based outdoor laboratory activities and with the control group through thetraditional education method. The same academic achievement test was applied to both the control and theexperimental groups as post-test at the end of the research. The results were evaluated via t-test for pairedand independent samples on SPSS 15.0 . The results show that Science and Technology lessons, which arecarried out with inquiry based outdoor laboratory activities, have positive effects on students' academicachievements. Based on the results obtained, it is proposed that a program which includes samples ofoutdoor activities should be supplemented in Science and Technology program and teachers shouldpractice this kind of activities in their teaching techniques.
Bu çalışmada araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinliklerinin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarıları üzerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada deneme modellerinden ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılı 7. sınıfta okuyan ilköğretim okulu öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu (n=43), araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinlikleriyle öğretimin yapıldığı deney grubu (n=46) olmak üzere 2 grupla çalışılmıştır. Veriler, ilköğretim fen ve teknoloji programındaki 7.sınıf “İnsan ve Çevre” ünitesiyle ilgili kazanımları ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan 30 soruluk akademik başarı testi (ABT) ile toplanmıştır. Akademik başarı testi çalışmanın başında deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test olarak uygulanmıştır. “İnsan ve Çevre” ünitesi 5 hafta süresince deney grubuna araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinlikleri ile kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine araştırmanın sonunda akademik başarı testi son test olarak tekrar uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programında ilişkili ve ilişkisiz örneklemler için t-testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinlikleriyle işlenilen Fen ve Teknoloji dersinin, öğrencilerin akademik başarılarına anlamlı bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayanarak fen ve teknoloji öğretim programına sınıf dışı etkinlik örneklerini içeren bir program eklenmesi ve öğretmenlerin öğretim uygulamalarında bu tarz etkinliklere yer vermeleri önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/