The aim of this study is to analyze the application process of Project-Based Learning method inPrimary School Second Grade Science and Technology course in terms of teacher and parent. Thestudy was carried out through case study being one of the qualitative research methods. The datawere gathered from semi-structured interview forms carried out with 11 Science and Technologyteachers of five state schools and 23 parents. The data gathered from this study were analyzed withdescriptive analysis method. The findings gathered from the study were interpreted in order to give meaning to data, to explain the relationship between the findings and to draw conclusion. Eventhough the teachers in the study group see the PBL method as a need to be applied in the classes,the study revealed out that they found this method inapplicable because of crowded classes and intensive curriculum. Also, the study revealed out that the teachers considered the efforts of the students as a criteria during Project assessment. Also, the study revealed out that the latter processesof the Project starting with identifying Project topic were carried out with the help of their familiesand the families thought that the Project studies were beneficial fort he students and they supported their children; however some parents did the Project of their children with the concern of highscore
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 2. Kademe Fen ve Teknoloji derslerinde Proje Tabanlı Öğrenme
yönteminin uygulanma sürecini öğretmen ve veli görüşleri bakımından incelemektir. Araştırma,
nitel araştırma yöntemlerinden durum (vaka) çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verile- ri 11 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni ve 23 veliyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak elde
edilmiştir. Veriler nitel araştırma yöntemlerindeki veri analiz metotlarından biri olan betimsel analize
tabi tutularak araştırmanın bulgu ve sonuçları elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen
ve velilerin projeye kavramına dair ortak görüşlerinin, yeni bir ürün tasarlamak veya üretmek
olduğu tespit edilmiştir. Çalışma grubundaki öğretmenlerin Proje Tabanlı Öğrenme yöntemini
okullarda sınıf mevcutlarının kalabalık ve müfredatın çok yoğun olduğu olması gibi nedenlerden
kaynaklanan sorunlar yüzünden bu yöntemi olarak uygulanabilir bulmadıkları anlaşılmıştır. Ayrı- ca öğretmenlerin projeleri değerlendirirken öğrencilerin göstermiş oldukları çabaları ölçüt aldıkları
görülmüştür. Okulda proje konusunun seçimiyle başlayan proje süreçlerin diğer aşamalarının öğ-
rencilerin evinde ailelerinin yardımıyla gerçekleştirildiği, ailelerin proje çalışmalarının öğrenciler
için faydalı olduğunu düşündüğü, çocuklarını desteklediği görülürken bazı velilerin yüksek not
kaygısı nedeniyle çocuklarının projelerini yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/