This study was conducted in survey model to determine awareness of information security of the217 prospective teachers from different departments that attending Faculty of Education at SakaryaUniversity. ”Information Security Questionnaire” that developed by authors was used for data collection. The findings of the survey revealed, that there were important number of students at lowlevels of awareness. There were significant differences in some cases about awareness level of information security between gender, average computer-internet usage experience by year. Contraryto expectations there were no significant difference between prospective teachers that had education about information security and prospective teachers that have no education about informationsecurity. It is suggested to give inclusive and effective information security education to prospective teachers attending Educational Faculties
Information Technologies Information Security Information Security Awareness Prospective Teachers
Bu çalışma eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin bilişim güvenliği farkındalıklarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma tarama modelinde yürütülmüştür. Katılımcı grubu Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfında okuyan farklı bölümlerden toplam 217 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Bilişim Güvenliği Anketi” kullanılmıştır. Veriler betimleyici ve anlam çıkarıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre bilişim güvenliği konuları ile ilgili farkındalıklarının yeterli olmadığını belirten azımsanmayacak sayıda öğrenci olduğu görülmüştür. Cinsiyete, ortalama bilgisayar-internet kullanım yılına göre bazı konularda anlamlı farklılıklar olduğu gözlenmekle birlikte, bilişim güvenliği eğitimi aldığını belirten adaylar ile almayan adaylar arasında beklendiği gibi ciddi bir anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Öğretmen adayları için kapsamı iyi belirlenmiş bir bilişim güvenliği eğitimi verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/