Bilgi ve iletişim teknolojileri öğrenciler tarafından amacı dışında birbirlerine zarar vermek amacıyla ortaya çıkan sanal zorbalık olayları günümüzde önemli bir sorun haline geldiği görülmektedir. Okullarda öğrenciler arasında yaşanan bu olaylar öğrencileri akademik, psikolojik ve sosyal açıdan olumsuz şekilde etkilemektedir. Öğrenciler sanal zorbalık olaylarıyla baş edebilmek için farklı yöntem ve teknikler kullanabilmektedirler. Okullarda yaşanan bu tür olaylarla öğrencilerin nasıl baş etiklerini tespit etmek amacıyla bu ölçek geliştirme çalışması yapılmıştır. Araştırmada veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör çalışmalar için farklı liselerde eğitim öğretim faaliyetlerini sürdüren iki gruptan toplanmıştır. Açımlayıcı faktör için veriler Sakarya ili merkezinde yer alan farklı liselerde öğrenim gören 264 öğrencinin 140’ı dokuzuncu sınıf öğrencisinden (%53) ve 124’ü (%47) on birinci sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Katılımcılardan 129’u (%48,9) kız, 135’i (%51,1) erkektir. İkinci çalışmada doğrulayıcı faktör analizi için Sakarya ili merkezinde yer alan farklı liselerde öğrenim gören 277 öğrenciden veriler toplanmıştır. Öğrencilerin 135’i (%48.7) dokuzuncu sınıf ve 142’si (%51.3) onuncu sınıf öğrencisidir. Bu katılımcılardan 136’sı (%49.1) kız, 141’i (%50.9) erkektir. Öğrenciler 15 ile 18 yaş arasındadır. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle sanal zorbalıkla baş etmeyle ilgili alan yazın incelenerek madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşan madde havuzuyla ilgili uzman görüşleri doğrultusunda ölçekte gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra ölçek hedef kitleye uygulanarak ölçeğin faktöriyel ve yapı geçerlikleri ile güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin analizlerinde faktöriyel geçerlik için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, yapı geçerliği için yakınsama ve ayırt edici geçerlik ve güvenirlik içinse Cronbach alfa iç tutarlılık ve kompozit güvenirlik katsayılarına bakılmıştır. Yapılan bu işlemler sonucunda 19 madde ve 4 faktörden oluşan geçerli ve güvenilir bir sanal zorbalıkla baş etme ölçeği elde edilmiştir
It is seen that cyberbullying and cyber victimization have become important problems nowadays because students misuse the information and communication technologies to harm each other. Such events experienced between students at the school have negative effects on academic, psychological and social performance of students. Students may use different methods and techniques to cope with cyberbullying. This study is designed to develop a scale for identifying the coping strategies of students. Confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis were applied to the data in the research. 264 high school students from Sakarya participated in the study for exploratory factor analysis. 140 of them were attending at the ninth grade (53%) and 14 of them were the 11th-grade students. 129 of the participants (48,9%) were female and 135 of them (51,1%) were male. 277 high school students from Sakarya participated in the second study for confirmatory factor analysis. 135 (48.7%) of the students were studying in the ninth grade while 142 (51.3%) of them were in 10th grade. 136 (49.1%) of the students were female, 141 (50.9%) of them were male. The ages of the students varied between 15 and 18. During the process of the scale development, first of all, the literature related to the strategies of coping with cyber bullying was reviewed and an item pool was created. Scale was corrected according to expert views, and then, construct validity, factor analysis and reliability analysis were applied. Confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis were applied for factorial validity. Moreover, convergence was used for construct validity and Cronbach Alpha and composite reliability coefficient were utilized for distinguishing validity and reliability. Finally, a valid and reliable scale of coping with cyber bullying that has 19 items and 4 factors was developed.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/