This study is an experimental study aims to examine the effects of board games on pre-school students' problem solving skills. Sample of the research comprises the pre-school students voluntary for the research at Sakarya University Foundation College Kindergarden. Problem Solving Skills Scale was used for the research which was developed by Willoughby-Herb & Neisworth in the year 1983. As a results of Turkish adaptation study, reliability co-efficient of the scale was found .93. Pre-test and post-test which type of pre-experimental design was used in this study. Study results demonstrated that board games are significant in pre-school on their problem solving skills. The results indicated that board games are effective in preschool period in terms of supporting pre-school students' developmental tasks, providing them to express themselves freely, establishing an environment in which students develop their creativity and imagination.In addition, it is found that board games in preschool education effected problem solving skills of pre-school students.
Bu çalışma, oyunların, okul öncesi öğrencilerinin problem çözme yeteneklerine etkilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Sakarya Üniversitesi Vakıf Koleji Anaokulundaki araştırma için gönüllü okul öncesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma için kullanılan ölçme aracı, 1983 yılında Willoughby-Herb & Neisworth tarafından geliştirilmiştir. Ölçek uyarlama çalışmasında, ölçeğin güvenirlik katsayısı .93 bulunmuştur. Araştırmada zayıf deneysel desenlerden ön test ve son test deneysel deseni kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, okul öncesi dönemde oyunların öğrencilerin problem çözme becerileri açısından önem taşıdığını göstermektedir. Okul öncesi dönemde, öğrencilerin gelişim görevlerini desteklemede, kendilerini özgürce ifade etmelerini sağlamada, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve hayal gücünü geliştirdikleri bir ortam oluşturmada oyunların etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca, okul öncesi eğitimde eğitsel oyun oynamanın, öğrencilerin problem çözme becerilerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/