Although genetically modified organisms (GMOs) are scientific issues,
their disadvantages as well as advantages are often asserted in society. In
other words, they are controversial issues in society. In this context,
individuals need to make informed decisions about GMOs which are part of
socio-scientific issues. Making informed decisions by critically evaluating on
controversial issues is a significant skill. Therefore this study aims to
detect pre-service science teachers’ evaluation level of model-evidence links.
The study was a descriptive survey that uses a qualitative data source and
research group consisted of junior students of Science Education Department in
a public university in Turkey. The Model-Evidence Link (MEL) diagram developed
by the high school science teachers who attended a workshop organized Lombardi,
Sibley and Carroll (2013) and adapted to GMO by the same teachers was used as
the data collection tool. A rubric developed by Lombardi, Bickel, Brandt and
Burg (2016) and adapted to this study by the authors of the present paper was
used for analyzing the data. The analyses indicated that pre-service teachers
evaluated model-evidence links on the topic of GMOs generally in descriptive
and relational level, however, rarely in critical level.
Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO), bilimsel içeriğe sahip
olmakla birlikte, toplumda olumlu taraflarının yanında olumsuz yönlerinin de
olduğuna yönelik iddiaları içeren konulardan biridir. Başka bir deyişle, bunlar
toplumda tartışmalı konulardır. Bu bağlamda sosyo-bilimsel konular (SBK)
içerisinde olan GDO konusunda bireylerin doğru değerlendirmeler yaparak
kararlar verebilmelerinin gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Çelişkili durumlar
karşısında bilgiye dayalı doğru ilişkiler kurarak eleştirel bakış açısıyla
karar verme önemli bir beceridir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı, fen bilgisi
öğretmen adaylarının GDO ile ilgili model-kanıt ilişki değerlendirme
düzeylerini belirlemektir. Araştırma nitel veri toplama aracının kullanıldığı
betimsel tarama türünde olup, çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet
üniversitesinin Fen bilgisi öğretmenliği bölümü 3. sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Lombardi, Sibley ve Carroll (2013)
tarafından, lise fen bilimleri öğretmenleri için gerçekleştirilen çalıştayda
öğretmenlerin geliştirdiği GDO ile ilgili Model-Kanıt İlişki (MOK) Şeması
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Lombardi, Bickel, Brandt ve Burg (2016)
tarafından geliştirilen rubrikten yararlanılarak, bu makalenin yazarları
tarafından araştırma için adapte edilen rubrik kullanılmıştır. Yapılan
analizlerde, öğretmen adaylarının GDO konusunda model-kanıt ilişkilerini
genelde tanımlayıcı ve ilişkisel düzeyde değerlendirirken, eleştirel düzeyde
değerlendirmelerin yetersiz olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/