Araştırmada sosyal bilgiler dersinde Harezmi eğitim modelinin kullanılmasının öğrenciler üzerinde oluşturacağı etki akademik başarı, kalıcı öğrenme, üstbilişsel farkındalık ve öğrenci görüşleri açısından incelenmiştir. Araştırma karma yöntem şeklinde çeşitleme (paralel- yakınsayan) desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel ön test -son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmada nitel boyut durum çalışması ile yürütülmüş, bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu toplam 54 ortaokul yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Nicel boyutta elde edilen veriler akademik başarı testi, üstbilişsel farkındalık ölçeği ile toplanmıştır. Nitel veriler ise öğrenci görüşme formları, uygulama öz değerlendirme formu ve Harezmi öğrenci etkinlik günlüğü ile elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde Mann Whitney U testi, Wilcoxon işaretli sıralar testi ve Friedman testi istatistikleri kullanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda tablolar oluşturulmuş ve istatistik bilgileri sunulmuş ve bazı öğrenci görüşlerine yer verilmiştir. Çalışma sonunda sosyal bilgiler dersi kapsamında Harezmi eğitim modelinin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve üstbilişsel farkındalıklarına olumlu açıdan anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Kalıcı öğrenme üzerinde ise Harezmi eğitim modelinin istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin Harezmi eğitim modeli ile yürütülen sosyal bilgiler derslerini akılda kalıcı, eğlenceli, şaşırtıcı ve faydalı olarak nitelendirdikleri tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Harezmi eğitim modelinin yaygınlaştırılması ve farklı konular üzerine uygulama çalışmalarının yapılması konusunda önerilerde bulunulmuştur.
The Harezmi education model is a teaching model that was designed to equip students with various types of skills about various subjects or problem situations in an interdisciplinary manner. The research examined the students’ views and the effects of using the Harezmi Education Model for teaching the social studies course on the students in terms of academic achievement, permanent learning, meta-cognitive awareness. The research was carried out using the diversification of (parallel-convergent design) mixed methods. The quantitative dimension of the research was conducted using a quasi-experimental pre-test/post-test control group design. Qualitative research was carried out with case study using a holistic single case design. The study group consists of a total of 54 students studying in the seventh grade of secondary school. Quantitative research data were collected with an Academic Achievement Test and the Junior Meta cognitive Awareness Inventory (Jr.MAI). Qualitative data were collected with student interview forms, self-evaluation forms and Harezmi student activity diaries. Mann Whitney U test, Wilcoxon signed-rank test and Friedman test statistics were used for the analysis of quantitative data. Qualitative data were analyzed using descriptive and content analysis techniques. As a result of the analysis, tables were prepared, and statistical information and some student opinions were presented. It was concluded that using the Harezmi Education Model for the purpose of teaching the social studies course had a significant positive effect on the academic achievement and meta cognitive awareness of the students. However no statistically significant effect of the Harezmi Education Model could be determined on permanent learning. The students described the social studies lessons taught using the Harezmi Education Model as catchy, entertaining, surprising, and useful. In line with the results, suggestions were presented about the dissemination of the Harezmi Education Model and the implementation of the model on different courses.
Social Studies Education Harezmi Education Model Alternative Education STEM Education Science-Technology and Society (STS) Approach
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 30, 2023 |
Publication Date | September 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/