Review
BibTex RIS Cite

E-sports Ecosystem and the Values It Can Add to a City

Year 2023, Issue: 3 - SPORT, 45 - 55, 22.09.2023

Abstract

E-sports concept could be defined as activities in virtual environment where players try to compete with each other through computers and game consoles. The demand for e-sports is increasing day by day, both locally and internationally, due to a rapid development of technology. The aim of this study is to examine e-sports and the values it can add to a city. In this study, documentary scanning and archive research methods were used. As a result, e-sports could add many different values to not only e-sports players but also to city residents while contributing various opportunities to the cities.

References

  • Aslan, T., & Çoknaz, D. (2021). Güçlü ve Zayıf Yönleri ile Espor: Yönetici ve Akademisyen Bakış Açısına Dayalı Nitel Bir Çalışma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 118-136.
  • Atali, L. (2018). Akıllı Şehirler ve Spor (Smart Cities and Sport). Herkese Bilim ve Teknoloji Dergisi, Vol. 96, 14-15.
  • Bilir, H. (2022). E-Spor Ekonomisinin Gelişimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 327-341.
  • Billings, A. C., & Hou, J. (2019). The origins of esport: a half century history of “overnight”success. Understanding Esports: An Introduction to the Global Phenomenon. London: Lexington Books, 31-44.
  • Borowy, M. (2013). Pioneering eSport: the experience economy and the marketing of early 1980s arcade gaming contests. International Journal of Communication, 7, 21.
  • Christopherson, S., & Rightor, N. (2010). The creative eco- nomy as “big business”: Evaluating state strategies to lure film makers. Journal of planning education and research, 29(3), 336-352.
  • Chung, T., Sum, S., Chan, M., Lai, E., & Cheng, N. (2019). Will esports result in a higher prevalence of problematic gaming? A review of the global situation. Journal of behavioral addictions, 8(3), 384-394.

E-spor Ekosistemi ve Kente Katabileceği Değerler

Year 2023, Issue: 3 - SPORT, 45 - 55, 22.09.2023

Abstract

E-spor kavramı bilgisayar ve oyun konsolları aracılığı ile oyuncuların sanal ortamda karşı karşıya gelerek birbirleriy- le rekabet etmeye çalışmasına dayalı etkinlikler olarak tanımlanabilir. E-spora olan rağbet teknolojinin hızlı bir bi- çimde gelişmesinden dolayı hem yerel hem de uluslararası düzeyde gün geçtikçe daha da artmaktadır. Bu çalışmanın amacı e-sporun ve kente katabileceği değerlerin incelenmesidir. Bu çalışmada belgesel tarama ve arşiv araştırması yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, e-sporun kentlere birçok farklı özellik ve değer katabileceği, yalnızca oyuncu boyutu ile değil birçok farklı nokta ile hem kentlere hem de kent sakinlerine katkısının olabileceği düşünülmektedir.

References

  • Aslan, T., & Çoknaz, D. (2021). Güçlü ve Zayıf Yönleri ile Espor: Yönetici ve Akademisyen Bakış Açısına Dayalı Nitel Bir Çalışma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 118-136.
  • Atali, L. (2018). Akıllı Şehirler ve Spor (Smart Cities and Sport). Herkese Bilim ve Teknoloji Dergisi, Vol. 96, 14-15.
  • Bilir, H. (2022). E-Spor Ekonomisinin Gelişimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 327-341.
  • Billings, A. C., & Hou, J. (2019). The origins of esport: a half century history of “overnight”success. Understanding Esports: An Introduction to the Global Phenomenon. London: Lexington Books, 31-44.
  • Borowy, M. (2013). Pioneering eSport: the experience economy and the marketing of early 1980s arcade gaming contests. International Journal of Communication, 7, 21.
  • Christopherson, S., & Rightor, N. (2010). The creative eco- nomy as “big business”: Evaluating state strategies to lure film makers. Journal of planning education and research, 29(3), 336-352.
  • Chung, T., Sum, S., Chan, M., Lai, E., & Cheng, N. (2019). Will esports result in a higher prevalence of problematic gaming? A review of the global situation. Journal of behavioral addictions, 8(3), 384-394.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Urban Economics, Sociology of Sports, Urban Analysis and Development, Urban Informatics
Journal Section Reviews
Authors

Muhammet Eyüp Uzuner 0000-0001-7686-4137

Publication Date September 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 3 - SPORT

Cite

APA Uzuner, M. E. (2023). E-spor Ekosistemi ve Kente Katabileceği Değerler. Şura Akademi(3), 45-55.