This paper explores the entrepreneurial orientations of Kocaeli youth, focusing on gender, academic discipline, and academic performance; through a study conducted at the students of Kocaeli University. The findings reveal significant gender disparities in entrepreneurial orientations, with women showing higher levels of risk-taking and innovativeness compared to men. Additionally, variations in entrepreneurial orientation across academic disciplines were observed, with students in Economics and Business Administration displaying higher innovativeness levels. Surprisingly, no significant relationship was found between academic performance and entrepreneurial orientations. The results of this study suggest implications for entrepreneurship education and policy, emphasizing tailored approaches to education, addressing gender disparities, and integrating entrepreneurship into curricula.
Bu çalışma kapsamında, Kocaeli gençliğinin girişimcilik eğilimi; Kocaeli Üniversitesi öğrencileri üstünde gerçekleştirilen bir çalışma aracılığıyla, cinsiyet, akademik disiplin ve akademik performans noktalarından incelemektedir. Bulgular, girişimcilik eğilimleri bazında önemli cinsiyet farklılıklarını ortaya koymakta olup, kadınların erkeklere kıyasla daha yüksek risk alma ve yenilikçilik düzeyleri sergilediklerini göstermektedir. Bununla birlikte, girişimcilik yöneliminde akademik disiplinler arasında farklılıklar gözlemlenmiş olup, İktisadi ve İdari Bilimler öğrencilerinin daha yüksek yenilikçilik seviyeleri sergilediği belirlenmiştir. Beklenenin aksine, akademik performans ile girişimcilik eğilimi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bu çalışmanın sonuçları; girişimcilik eğitimi ve politikaları için çeşitli öneriler sunmakta, eğitimde özelleştirilmiş yaklaşımların, cinsiyet farklılıklarının ele alınmasının ve girişimciliğin müfredatlara entegre edilmesinin önemini vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other), Other Fields of Education (Other), Specialist Studies in Education (Other), Youth Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | March 20, 2024 |
Acceptance Date | April 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 6 - GENÇLİK |