Research Article
BibTex RIS Cite

Women Entrepreneurship in Handicrafts: The Case of Kocaeli Province

Year 2024, Issue: 7 KADIN VE AİLE, 51 - 60, 30.09.2024

Abstract

Women's entrepreneurship is closely related to many social institutions. Family, culture, economy and arts are some of these social institutions. Proposing projects and policies linked to these social institutions to support women's entrepreneurship, especially at the local level, is very important for developing permanent solutions. Entrepreneurship is a good way for women's participation and empowerment in economic life. Supporting women's entrepreneurial activities not only contributes to economic development, but also to the development of institutions that are the building blocks of society such as culture, arts and family. Governments take many steps to support women's entrepreneurship, but generalized policies that do not consider local practices may have a positive impact on women's entrepreneurship in the short term, but do not serve the purpose of creating lasting solutions in the long term. In order to increase women's entrepreneurship motivation at the local level, there is a need for local government-supported policies that tackle structural problems, take into account local practices, improve women's knowledge and capacities, and provide them with new skills to adapt to the new era. In this study, the potential of developing handicrafts to promote women entrepreneurship in Kocaeli province will be discussed and the challenges, personality traits and needs of potential women entrepreneurs engaged in handicrafts in Kocaeli province will be conveyed through semi-structured in-depth interviews with 7 potential women entrepreneurs.

References

  • Ahl, H. (2006). Why Research on Women Entrepreneurs Needs New Directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(5), 595-621. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00138.x.
  • Akgül, S. (2023). Hereke Halıları: Tarih ve Kültürel Miras. Türk Kültür ve Sanat Dergisi, 12(1), 45-67.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. htt- ps://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Brush, C. G., Carter, N. M., Gatewood, E. J., Greene, P. G., & Hart, M. M. (2006). The Use of Bootstrapping by Women Entrepreneurs in Positioning for Growth. Venture Capital, 8(1), 15-31. https:// doi.org/10.1080/13691060500433975.
  • Brush, C. G., De Bruin, A., & Welter, F. (2009). A Gender Aware Framework for Women’s Entrepreneurship. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 1(1), 8-24.

El Sanatları Alanında Kadın Girişimciliği Kocaeli Örneği

Year 2024, Issue: 7 KADIN VE AİLE, 51 - 60, 30.09.2024

Abstract

Öz
Kadın girişimciliği pek çok toplumsal kurumla yakından ilişkilidir. Aile, kültür, ekonomi ve sanat bu toplumsal kurumlardan bir kaçıdır. Özellikle yerelde kadın girişimciliğinin desteklenmesi için sözü geçen toplumsal kurumlarla bağlantılı proje ve politikaların önerilmesi kalıcı çözümler geliştirilmesi için oldukça önemlidir. Kadınların ekonomik hayata katılımı ve güçlenmesi için girişimcilik iyi bir yoldur. Kadınların girişimcilik faaliyetlerinin desteklenmesi bir yandan ekonomik kalkınmaya katkı sağlarken bir yandan da kültür, sanat, aile gibi toplumun yapıtaşı olan kurumların da gelişmesine yardımcı olmaktadır. Hükümetler kadın girişimciliğini desteklemek için pek çok adım atmakta ancak yerel pratiklerin göz önüne alınmadığı genellemeci politikalar kısa vadede kadın girişimciliği üzerinde olumlu etki yapsa da uzun vadede kalıcı çözümler yaratma amacına hizmet edememektedir. Kadınların girişimcilik motivasyonlarının yerel düzeyde artırılması için yapısal sorunlarla mücadele eden, yerel pratiklerin göz önüne alındığı, kadınların bilgi ve kapasitelerini geliştiren ve yeni çağa uyum sağlamaları için onlara yeni beceriler kazandıran yerel yönetim destekli politikalara ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, Kocaeli ilinde kadın girişimciliğini teşvik etmek için el sanatlarını geliştirme potansiyeli tartışılacak ve Kocaeli ilinde el sanatlarıyla uğraşan potansiyel kadın girişimcilerin karşılaştıkları zorluklar, kişilik özellikleri ve ihtiyaçları 7 potansiyel kadın girişimciyle yapılan yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yoluyla aktarılacaktır.

References

  • Ahl, H. (2006). Why Research on Women Entrepreneurs Needs New Directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(5), 595-621. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00138.x.
  • Akgül, S. (2023). Hereke Halıları: Tarih ve Kültürel Miras. Türk Kültür ve Sanat Dergisi, 12(1), 45-67.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. htt- ps://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Brush, C. G., Carter, N. M., Gatewood, E. J., Greene, P. G., & Hart, M. M. (2006). The Use of Bootstrapping by Women Entrepreneurs in Positioning for Growth. Venture Capital, 8(1), 15-31. https:// doi.org/10.1080/13691060500433975.
  • Brush, C. G., De Bruin, A., & Welter, F. (2009). A Gender Aware Framework for Women’s Entrepreneurship. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 1(1), 8-24.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology of Gender, Economic Sociology, Women's Studies
Journal Section Research Article
Authors

Ebru Işık 0000-0001-6001-527X

Publication Date September 30, 2024
Submission Date August 19, 2024
Acceptance Date September 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 7 KADIN VE AİLE

Cite

APA Işık, E. (2024). Women Entrepreneurship in Handicrafts: The Case of Kocaeli Province. Şura Akademi(7 KADIN VE AİLE), 51-60.