Bu çalışmada, yapılması planlanan Güney Marmara Otoyolu’ndaki araç trafiğinin Kocaeli ili hava kirliliğine etkisi değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında Güney Marmara Otoyolu’nu kullanan/kullanacak araç sayılarına ve türlerine bağlı olarak farklı ‘Senaryo’lar oluşturulmuştur. Senaryolar, mevcut 130-01 numaralı Gölcük-Altınova yolunu kullanan araçların %20, %30 ve %35’inin Güney Marmara Otoyolu’nu kullanacağı varsayımları üzerine kurulmuştur. Çalışma kapsamında değerlendirilen kirleticiler; kükürt dioksit (SO2), partiküler madde (PM10), karbon monoksit (CO), karbon dioksit (CO2), azot oksit (NOX) ve metan dışı uçucu organik bileşikler (NMVOC)’dir. Bu kirleticilere ilişkin hesaplanan trafik kaynaklı emisyonlar EPA onaylı hava kalitesi dağılım modeli olan AERMOD’a girilerek bölgeye ilişkin kirlilik dağılım haritaları oluşturulmuştur. Belirlenen max. kirletici konsantrasyonları ulusal ve uluslararası standartlarla karşılaştırılmıştır.
Modelleme çalışmasının sonuçlarına göre; taşıt kaynaklı NOX, PM10, NMVOC, CO, CO2 ve SO2 emisyonlarının 1 saatlik max konsantrasyonları sırasıyla senaryo 3’de mevcut duruma göre; %28, %53, %49, %50, %49 ve %35 azalırken, yıllık max. konsantrasyonları ise; %-7, %53, %49, %49, %49, %34 oranında azalmıştır. Max. kirletici konsantrasyonunun görüldüğü alıcı noktaları İzmit Şehir Merkezi (746985.59; 4516448.29) ve Dilovası (712439.79; 4518354.94) olarak belirlenmiştir. Modelleme çalışması ile belirlenen max kirletici konsantrasyonları ulusal (HKKDY) ve uluslararası (WHO, EU) sınır değerler ile karşılaştırıldığında; NOX’in, NO2 için verilen sınır değerlerin üzerinde olduğu, PM10’un; her ne kadar HKDYY’nde ve EU’daki yıllık sınır değeri karşılasa da WHO sınır değerini aştığı belirlenmiştir. Ancak senaryo durumlarında (senaryo 1, senaryo 2 ve senaryo 3) WHO sınır değeri sağlanmaktadır.
In this study, the effect of vehicle traffic on the planned South Marmara Highway on air pollution in Kocaeli province was evaluated. Within the scope of the study, different 'Scenarios' were created depending on the number and types of vehicles using/will use the South Marmara Highway. The scenarios are based on the assumptions that 20%, 30% and 35% of the vehicles using the existing Gölcük-Altınova road numbered 130-01 will use the South Marmara Highway. The pollutants evaluated within the scope of the study are sulfur dioxide (SO2), particulate matter (PM10), carbon monoxide (CO), carbon dioxide (CO2), nitrogen oxides (NOX) and non-methane volatile organic compounds (NMVOC). The calculated traffic-related emissions related to these pollutants were entered into the EPA-approved air quality distribution model AERMOD and pollution distribution maps for the region were created. The determined maximum pollutant concentrations were compared with national and international standards.
In comparison to the current situation, scenario 3's 1-hour maximum emission concentrations for NOX, PM10, NMVOC, CO, CO2, and SO2 decreased by 28%, 53%, 49%, 50%, 49%, and 35%, according to results of modelling. On the other hand, annual max concentrations reduced by -7%, 53%, 49%, 49%, 49%, 34%. The receptor points where the maximum pollutant concentration was observed were determined as Izmit City Center (746985.59; 4516448.29) and Dilovası (712439.79; 4518354.94). When the maximum pollutant concentrations determined by the modeling study were compared with national (HKKDY) and international (WHO, EU) limit values; NOX was above the limit values given for NO2, PM10; although it meets the annual limit value in HKDYY and EU, it had been determined that it exceeded the WHO limit value. However, in scenario cases (scenario 1, scenario 2 and scenario 3) the WHO limit value was not exceeded.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Management (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2025 |
Submission Date | December 6, 2024 |
Acceptance Date | February 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 8 ÇEVRE |