First part of this article begins with the perception of organizational justice. The
first organisational justice study conducted by Adams goes back 1965. The justice
perceived as a result of the interaction having taken place both socially and economically
within the organisation has been explained as a concept covering the relations of the
employees with their superiors, co-workers and with the organisation itself, a social
system. The perception of organisational justice hence is a relative concept. The reasons
why organisational justice is relative are differences in individual judgements and pursuit
of reaching ideal justice. The dimensions of perception of organisational justice can be
analysed under distributive, procedural and interactional categories. Moreover, the
premises of the perception of organisational justice have been also explained under the
titles of leadership, trust and control.
In the second part, the concept, ―organisational performance‖ has been explained.
The performance of an organisation or an institution is carrying out the purpose of or task
of an organisation depending on the result of the work and on the output acquired at a
certain period of time. The three major components of organisational performance are;
institutional performance, team performance, and individual performance, although the
most common components of performance are: productivity, effectiveness, efficiency,
economy, profitability, quality. When the influence of the perception of organisational
justice on organisational performance has been investigated, it has been observed that
performance increases in the organisations where the organisational justice is higher.
Fınally, it has been aimed to find out the influence of the perception of
organisational justice on the organisational performance among police officers.
Demographic variables and their influences upon the perception of distributive,
procedural and interactional justice have been studied. The survey was conducted over
105 police officers working in Adana province. A 5 point Likert scale questions were
asked out while administering the survey.
Bu çalışmanın ilk bölümünde örgütsel adalet algısı açıklanmaktadır. Örgütsel adalet çalışmalarının Adams’ın 1965’li yıllarda yapmış olduğu çalışmaya kadar gittiği görülmektedir. Örgüt içinde sosyal ve ekonomik olarak gerçekleşen karşılıklı iletişimin sonucunda algılanan adalet, çalışanların amirleriyle, çalışma arkadaşlarıyla ve sosyal sistem olan örgütle ilişkilerini içeren bir kavram olarak açıklanmıştır. Örgütsel adalet algısı göreceli bir kavramdır. Örgütsel adalet algısının göreceli olmasının nedenleri; bireysel yargıların farklılıkları ve ideal olan adalete ulaşma çabalarıdır. Örgütsel adalet algılarının boyutları; dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel olarak üç alt başlıkta incelenmiştir. Ayrıca örgütsel adalet algısının öncülleri olan, liderlik, güven ve kontrol başlıkları da açıklanmaktadır. İkinci bölümde örgütsel performans kavramı açıklanmıştır. Bir kurum ya da işletmenin performansı, belirlenen bir zaman diliminin sonucunda oluşan çıktı ya da çalışmanın sonucuna göre işletmenin amacının veya görevinin yerine getirilmesidir. Örgütsel performansın temel unsurları; kurumsal performans, takım performansı ve bireysel performans olarak belirtilirken, performansın en yaygın unsurları ise, verimlilik, etkinlik, etkililik, ekonomiklik, karlılık ve kalite olarak sayılmaktadır. Örgütsel adalet algısının, örgütsel performans üzerine etkisi araştırıldığında; örgütsel adaletin yüksek olduğu örgütlerde performansın da arttığı gözlemlenmektedir. Son bölümde ise polislerin örgütsel adalet algısının, örgütsel performans üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Demografik değişkenler ve dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel adalet algısının üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Yapılan anket çalışması Adana ilinde görev yapan 105 emniyet görevlisini kapsamaktadır yapılmıştır. Anket yönetimi olarak 5 li Likert Anket çalışması uygulanmıştır.
Other ID | JA32YR76UP |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Submission Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.