BibTex RIS Cite

THE CONSUMERS PERSPECTIVE ON E-STORE ATMOSPHERE AND A RESEARCH

Year 2015, Volume: 15 Issue: 30, 138 - 162, 01.12.2015
https://doi.org/10.30976/susead.302179

Abstract

In addition to the internet was explored and start using of the internet use of
internet effects the humanity’s life, it also effects the firms’ ways of work. The internet
leads to coming up of new sectors and changing /coversion/ developing of existing
sectors. E commerce, is one of terms used with the internet. This development in
communication and technology and the changes reveal e shopkeeping. It also becomes
important that the cause of rivalry in market with as what one of the segment of eshopkeepings
stores present as how they present. E shopkeepings making differences in
rivalry and for making image of store as difference creative factor give enough
importance to the regulations of e store’s atmosphere. This study learns the consumers,
who are in behaviour of buying in e-shopkeeping, look at atmosphere of e shop. To
determine the factors for atmosphere of e shop, a test existing multiple-choice, 30 likert
scale, 3 signifance level is applied to 316 participants. With acquired data, frequency,
avarage, factor analysis, anova analyzse t test and tukey test, were conducted. As
atmosphere of factors, design, navigation ve ease of using; security, secrecy and reability;
presentation of product ve instruments of payment; use of color; product information,
music and animation were found. The security in atmosphere of e-shop, presentaion of
product and ease of using e-shop come into prominence.

E-MAĞAZA ATMOSFERİNE TÜKETİCİNİN BAKIŞI VE BİR ARAŞTIRMA

Year 2015, Volume: 15 Issue: 30, 138 - 162, 01.12.2015
https://doi.org/10.30976/susead.302179

Abstract

İnternetin kullanılmaya başlaması insanoğlunun yaşamını etkilemesinin yanında, işletmelerin de iş yapma biçimlerini etkilemektedir. İnternet, yeni sektörlerin ortaya çıkmasına, var olan sektörlerin de değişimine/dönüşümüne /gelişmesine neden olmuştur. E-ticaret, internetle birlikte kullanılan kavramlardan biridir. İletişim ve teknolojideki bu gelişme ve değişimler e-perakendeciliği ortaya çıkarmıştır. Pazardaki rekabet nedeni ile e-perakendelerin bir parçası olan e-mağazaların ne sunduğu kadar nasıl sunduğu da önem kazanmaya başlamıştır. E-mağazalar rekabette farklılık yaratmak ve mağaza imajı oluşturabilmek için farklılık yaratıcı bir faktör olarak e-mağaza atmosferi düzenlemelerine gereken önemi vermeye başlamışlardır. Bu çalışmanın amacı e-perakendecilikte satın alma davranışında bulunan tüketicilerin e-mağaza atmosferine bakışını öğrenmektir. E-mağaza atmosferine yönelik faktörlerin belirlenmesi için 316 katılımcıya çoktan seçmeli 6, likert ölçekli 30, önem dereceli 3 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara frekans, ortalama, faktör analizi, anova analizi, t testi ve tukey testi yapılmıştır. E-mağaza atmosferi faktörleri olarak tasarım, navigasyon ve kullanım kolaylığı; güvenlik, gizlilik ve güvenilirlik; ürün sunumu ve ödeme araçları; renk kullanımı; ürün bilgisi, müzik ve animasyon bulunmuştur. E-mağaza atmosferinde güvenirlilik, ürün sunumu ve e-mağazanın kullanımının kolay olması ön plana çıkmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA46FG69UV
Journal Section Articles
Authors

Ruziye Cop This is me

Nuri Sezer This is me

Publication Date December 1, 2015
Submission Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Cop, R., & Sezer, N. (2015). E-MAĞAZA ATMOSFERİNE TÜKETİCİNİN BAKIŞI VE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(30), 138-162. https://doi.org/10.30976/susead.302179

21126