In our age, automobile industry play a key role in economies of developed an even
developing countries. A powerful automobile industry is one of the common aspects of
industrilized countries. The main reason for automobile industry’s having such an
importance is that it is in close relationship with other industries. The aoutomobile that was
met with Turkish people for the first time in 1895, during Ottoman Empire, has developed
significantly. As the world getting more global, Turkish aoutomobile industry has become
the one of the distinguished automobile industries and has lately succeeded in becoming the
top product of export. It became one of the important industries not only by contributing to
Turkish economy but also by helping other industries grow bigger. In this study the
competitiveness of Turkish automotive industry and automotive industry recognition
through the European Union to determine.
Günümüzde otomotiv sektörü, gelişmiş ve hatta gelişmekte olan ülkelerin ekonomileri için “anahtar” rolünü oynamaktadır. Güçlü bir otomotiv sektörü, sanayileşmiş ülkelerin ortak özelliklerinden biri olarak öne çıkmaktadır. Otomotiv sektörünün bu denli bir öneme sahip olmasının başlıca nedeni, sektörün diğer sektörlerle olan yakın ilişki içerisinde olmasıdır. Osmanlı Döneminde 1895 yılında ilk kez Türk halkının hayatına giren otomobil, o günden bugüne önemli gelişmeler kaydetmiştir. Dünyada yaşanan küreselleşme sürecinde, Türk otomotiv endüstrisi dünyanın sayılı otomotiv endüstrileri arasında yerini almış ve son dönemde Türkiye’nin ihracat şampiyonu olma başarısını elde etmiştir. Gerek ülke ekonomisine katkısı, gerekse birçok farklı sektöre öncülük eden otomotiv sektörü, önemli sektörlerden biri haline gelmiştir. Bu çalışmanın Türk otomotiv sanayisinin Avrupa Birliği’nde bilinirliği ve rekabet edebilirliğini otomotiv yan sanayi üzerinden belirlemektir.
Other ID | JA44NS87EE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 28 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.