In organisations, to make a decisions is not enough to take a result; it needs to carry them
out. And the optimum implementation needs a large participation and consensus. As that, the
participativeness is the other name of the effort to constitute that consensus.
If the participativeness can constitute sufficiently establishes a positive commitment
between organisation and employee. The employee who socialized by becoming a united
whole with his organisation and adopted its culture and values starts to spend its time, genius
and energy for the aim of its organisation. Now the organizations can be successful If they
bring to light that creative potancial and get the creative ideas. And it depends on constitution
of a participative and creative organisation’s climate and existence of employee who created
positive commitment between its organization and himself within that climate
The result of the research on six companies in sector of manufacture proved the existence
of relation between participativeness, commitment and creativity above mentioned in sum.
As that result there is significant positive relation between participativeness and commitment;
and increase at the level of participativeness increases the commitment. And findings of the
research determined significant positive relation between participativeness and creativity too;
namely if participativeness increases, creativity will also increase.
İşletmelerde kararlar, yalnızca alınmakla sonuç doğurmazlar; bunları uygulayabilmek gerekir. İstenilen düzeyde uygulama ise geniş bir katılım ve mutabakata ihtiyaç duyar. İşte katılımcılık, bu mutabakatı oluşturabilme çabasının bir diğer adıdır. Katılımcılık, yeterli düzeyde oluşturulabilirse eğer, işletme ile çalışan arasında pozitif bir bağlılık meydana getirir. İşletmesi ile bütünleşerek sosyalleşen, işletme kültürünü, işletmenin değerlerini benimseyen çalışan; zamanını, zekasını, enerjisini, işletme’nin amaçları için daha çok kullanmaya başlar. İşte işletmeler, bu yaratıcı potansiyeli ortaya çıkarıp; yaratıcı fikirlere ulaşabildikleri ölçüde başarılı olabilirler. Bu ise, işletmelerin katılımcı, yaratıcı örgüt iklimi oluşturabilmelerine ve bu iklim içerisinde işletmesi ile arasında pozitif bağlılık geliştirebilen çalışanların varlığına bağlıdır. İmalat sektöründe faaliyet gösteren altı işletme üzerinde yapılan araştırmanın sonuçları yukarıda özetle ifade edilen, katılımcılık, bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkinin varlığını kanıtlamaktadır. Buna göre, katılımcılık ile bağlılık arasında anlamlı pozitif bir ilişki sözkonusu olup; katılımcılık düzeyindeki artış bağlılığı artırmaktadır. Araştırmanın bulguları katılımcılık ile yaratıcılık arasında da pozitif anlamlı ilişki’ye ulaşmıştır; yani katılımcılık artar ise yaratıcılık artacaktır.
Other ID | JA25NN59YT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Submission Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 11 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.