This study has been done for the purpose of determining the effect of adolescents on family
consuming behaviors. Totally, 300 hundred students whose ages range from 11 to 18 and
who were willing to participate in the study and were attending primary and high schools in
the center of Ankara were included in the sampling of the research. The study has been done
in the scanning model and the questionnaire form has been used as the study instrument. The
collected data has been evaluated through the x2 analysis by presenting in cross tables. It has
been discovered that adolescents have considerable effect on the categories of sporting
equipment, recreation/free time activities, writing materials (stationary materials), cassettes,
CDs, games, toys and individual care products which are from their purchasing areas. In terms
of family consuming areas it is assessed that the adolescents are effective in recreation/free
time activities category, only after the common decision of the family. Among the purchasing
categories, adolescents are the most effective in selecting the blend. Generally, it is observed
that when the adolescents get older and the income of the family rises, they communicate
their opinions more on family purchasing decisions. When the price of the product is high,
fathers are more effective with decisions and mothers’ effectiveness with decisions rise when
their economical power rises. In the direction of the collected data, it is suggested to the
parents to guide the adolescents in evaluating the quality, price and blend of the product or
services that they will use, but let them have the last decision, and allow them to discuss on
family decisions.
Bu çalışma, ailenin tüketim davranışlarına ergenlerin etkisini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, Ankara il merkezindeki ilköğretim okullarında ve liselerde öğrenim gören, çalışmaya katılmaya gönüllü olan 11-18 yaş arası toplam 300 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma tarama modelinde olup çalışma aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler çapraz tablolar haline getirilerek x2 analizi ile değerlendirilmiştir. Ergenin, kendi satın alma alanlarından spor malzemeleri, eğlence/serbest zaman faaliyetleri, kırtasiye malzemeleri, kaset, Cd, oyun, oyuncak ve kişisel bakım ürünleri kategorilerinde ağırlıklı etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Ailenin harcama alanlarında ise ergenin sadece tüm ailenin ortak kararından sonra eğlence/ serbest zaman faaliyetleri kategorisinde etkili olduğu saptanmıştır. Satın alma aşamaları arasında ise ergenin en çok marka seçiminde etkili olduğu görülmüştür. Genel olarak ergenin yaşı ve aile geliri arttıkça aile satın alma kararlarına daha çok katıldığı, satın alınacak ürünün fiyatı arttıkça babanın kararlarda daha etkili olduğu, annenin ekonomik gücünün artmasıyla da kararlardaki etkisinin arttığı görülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda anne babalara, ergenin kendi kullanacağı mal ve hizmetlerin kalite, fiyat, marka gibi özelliklerini değerlendirmesinde yol göstermeleri ancak son kararı ona bırakmaları, aile kararlarında da ona söz hakkı vermeleri önerilmiştir.
Other ID | JA45MP95MA |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Submission Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.