BibTex RIS Cite
Year 2009, Volume: 9 Issue: 18, 533 - 560, 01.12.2009

Abstract

In past years, while fashion was qualified as a concept that is narrow by clothing, today,
its effect area is broaden from furniture to refrigerator, automobile to home textile. So it become
unavoidably to determine indiviuals consuming customs under fashion and to improve
new marketing strategies. First, it is neseccary to talk about the marketing that conduct consumer
needs and wants and even create needs and wants by fashion as well as marketing that
pay attention to consumer needs and wants.
Nowadays, in the world, fashion and fashionable products bring about a fast spread and
consumption process based on globalization horizon. This cultural dispersion and diffusion
have a very broad effect area. In this study, it is approached that the fashion, a very important factor for marketing products, and how it effects the marketing concept. In this aim, first the
concept of fashion was explained and relation between fashion and marketing was searched
after. Eventually, with an application in Karaman City, it was tried to measure the effects of
fashion on consuming customs according to demographic features and suggestions was offered
related to the subject.

PAZARLAMADA YÜKSELEN TREND: MODA

Year 2009, Volume: 9 Issue: 18, 533 - 560, 01.12.2009

Abstract

Moda eskiden giyimle sınırlı bir kavram olarak nitelendirilirken günümüzde mobilyadan, beyaz eşyaya, otomobilden ev tekstiline kadar etki alanını genişletmiştir. Dolayısıyla bireylerin modaya bağlı tüketim alışkanlıklarını saptamak ve buna yönelik yeni pazarlama stratejileri geliştirmekte kaçınılmaz hale gelmiştir. Öncelikle tüketici istek ve ihtiyaçlarını dikkate alan pazarlamanın yanı sıra moda aracılığıyla tüketici istek ve ihtiyaçlarını yönlendiren, hatta istek ve ihtiyaç yaratan pazarlamadan bahsetmek gerekliliği ortaya çıkmıştır. Günümüzde dünyada moda ve modanın ortaya çıkardığı ürünler, globalleşme anlayışına dayandırılarak hızlı bir yayılım ve tüketim sürecini beraberinde getirmektedir. Bu kültürel dağılım ve yayılma çok geniş bir etki alanına sahiptir. Bu çalışmada ürünlerin pazarlanmasında oldukça önemli olan moda faktörü ve pazarlama kavramına nasıl etki ettiği ele alınmaktadır. Bu amaçla, ilk olarak moda kavramı açıklandıktan sonra, moda ile pazarlama arasındaki ilişki incelenmiştir. Son olarak da Karaman ilinde bir uygulama ile, demografik özelliklere göre modanın tüketim alışkanlıkları üzerine etkisi ölçülmeye çalışılmış ve konu ile ilgili öneriler sunulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA42GG37YM
Journal Section Articles
Authors

Selda Alagöz This is me

Publication Date December 1, 2009
Submission Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Alagöz, S. (2009). PAZARLAMADA YÜKSELEN TREND: MODA. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(18), 533-560.