The economic, social and cultural changes in society affect vastly our consumption habits.
These changes cause marketing experts to determine new targets. One of the most popular
targets of today’s markets are obviously children.
Children nowadays are confronted daily with television, internet and other means of
communication and appear as individuals who are able to make their own consumption decisions
using the information they obtained from these sources. This fact is also reflected in the
purchase choices of families. Many familes put the purchase choices of their children first
instead of giving first rank to their own choices. In this context the patriarchal and matriarchal
family structure is changing and leading towards a “pediarchal” family structure. With this
study I will briefly mention the changing family structure and aim via a survey to evaluate the
influence of children in the purchase decision of the family in different products and categories,
and the perspective of the families to their children and the related consumption in respect
of different educational levels, income and gender.
Toplumda meydana gelen ekonomik, sosyal ve kültürel değişmeler, tüketim alışkanlıklarını da hızla değiştirmektedir. Bu değişim, pazarlamacıları yeni hedeflere yöneltmiştir. Bu bağlamda, günümüz pazarlarının en popüler hedeflerinden birisinin de çocukların olduğunu görmekteyiz. Televizyon, internet vb. iletişim araçları ile her an iç içe olan günümüz çocukları bilgiye kolaylıkla ulaşabilen ve edindikleri bu bilgileri kullanarak tüketim tercihlerini yapabilen bireyler olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Bu durum ailelerin satın alma tercihlerine de yansımaktadır. Pek çok aile çocuklarının satın alma tercihlerini kendi satın alma tercihlerinin üzerinde tutmaya başlamıştır. Bu bağlamda aile içi satın alma kararlarında ana-babaerkil aile yapısı değişmekte ve çocukerkil bir aile yapısı karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile değişen aile yapısına kısaca değinerek, ailelerin satın alma kararlarında, farklı ürün kategorilerindeçocukların etkisini ve farklı eğitim seviyesi, gelir durumu ve cinsiyetlere göre ailelerin çocuklarına ve onlarla ilgili tüketimlerine bakış açılarını bir anket çalışması ile ölçmek amaçlanmıştır.
Other ID | JA45JK59TJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Submission Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.