The aim of this research is to investigate whether consumers can be partitioned in terms
of price perception in different market segmentations. Further, with the specific importance of
demographic factors, market segmentations will be analyzed in detail. To test for the hypotheses
and gather detailed information about the research subject, 400 selected consumers living in
Kayseri have been interviewed face to face. 364 questionnaires, which is available and ready
to use, have further been cross-checked by applying reliability and validity analyses. Then,
the variables have been tested by applying cluster analysis and ANOVA test, and research
hypotheses have been tested. The results of the tests related to market segmentations have
been offered in detail.
Bu çalışmanın temel amacı, tüketicilerin fiyat algılamaları itibariyle farklı pazar bölümlendirmeleri oluşturup oluşturmadıklarını tespit etmektir. Ayrıca başta, demografik özellikler olmak üzere, pazar bölümleri hakkında detaylı bilgilere ulaşmaktır. Çalışmanın amaç ve kapsamı doğrultusunda geliştirilen hipotezleri test etmek ve konuyla ilgili ayrıntılı bilgilere ulaşmak için, Kayseri de yaşayan 400 tüketici üzerinde yüz yüze görüşme yöntemiyle anket yapılmıştır. Kullanılabilir olan 364 adet anket, güvenilirlik ve geçerlilik analizlerine tabi tutulmuştur. Güvenilir ve geçerliliği test edilmiş değişkenler üzerinden Kümeleme analizi, ANOVA gibi istatistikî teknikler aracılığıyla araştırma hipotezleri test edilmiştir. Pazar bölümlerine ilişkin elde edilen sonuçlar, ayrıntılarıyla sunulmuştur.
Other ID | JA88JA89FD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 8 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.