Research Article
BibTex RIS Cite

AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARIYLA PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ VE TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ

Year 2018, Volume: 18 Issue: 36, 114 - 130, 31.10.2018
https://doi.org/10.30976/susead.410663

Abstract



ÖZ

Türk kamu yönetiminin
temel sorunlarının başında personel rejimi gelmektedir. Kamu personelinin
istihdamı, kariyeri, liyakatı ve kamu hizmetine yönelik performansı geçmişte
olduğu gibi bugün de tartışılan ve çözüm üretilmeye çalışılan konular
içerisindedir. Bu bağlamda personelin istihdamı, yerine getirdiği hizmetin
niteliği/zorluğu, işin gerektirdiği niteliklere haiz olup olmadığı, çalışma
koşulları, iş yükü vb. açıdan bakıldığında adil bir ücret ve ödül sisteminin
Türk kamu personel sisteminde uygulanıp uygulanmadığı söz konusu tartışmaların
odağında yer almaktadır. Kamu çalışanından işin gerektirdiği nitelikler
çerçevesinde etkin ve verimli olması beklenmektedir. Bunu ölçmenin bir yöntemi
olarak performans (başarı) değerlendirme sistemi, bugün kamu yönetimi disiplini
içerisinde araştırılmaktadır. Sistem, performans artışı sağlama amacına hizmet
etmek üzere geliştirilmiştir. Yapılan bilimsel çalışmalara göre kamu yönetiminde
performans değerlendirme sistemi, çalışanlar tarafından benimsendiği ve düzgün
bir şekilde uygulandığı takdirde rekabet üstünlüğü doğuracaktır. Bu noktada
performans değerlendirme sistemi çalışanlar açısından hep olumlu sonuçlar mı
doğurmaktadır? Yoksa artılarına eksiler de eşlik etmekte midir? İşte
araştırmada bu spesifik sorulara odaklanılmakta ve söz konusu sorulara cevap
üretme amacı güdülmektedir. Ayrıca avantaj ve dezavantajları analiz edilen
sistemin Türk kamu personel yönetiminde uygulanabilirliği ele alınmaktadır.
Sistemin avantajları ve dezavantajlarının neler olduğu ortaya konulurken, Türk
kamu personel sisteminde tüm memur sınıfları için evrensel/standart
değerlendirme kriterlerinin mümkün olup olmayacağı, değerlendirmeyi yapacak kişi
ve kurumların sistemin sonuçları açısından nelere etki edebileceği de çalışmada
ayrıca teorik olarak ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

Anahtar
Kelimeler: 
Kamu Yönetimi, Kamu Personel Yönetimi, Performans Yönetimi, Performans
Değerlendirme

Jel Kodları: M540



References

  • Altan, Y. (2005). Türk Kamu Personel Yönetiminde Performans Değerlemesi Sistemi ve Çağdaş Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Ağcakaya, S. (2009). Yerel Yönetimlerde Performans Ölçümü ve Benzer Tip Belediyelerde Mali Performans Uygulamaları.Sosyo Ekonomi Dergisi,9 (9),27-46.
  • Akçakanat, T. (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğü'nde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Akçakaya, M. (2012). Kamu Sektöründe Performans Yönetimi ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar.Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Sayı: 32, s. 171-202.
  • Aktaş, E. (2010). Performans Değerlendirme Sistemlerinin Örgütsel Adalet Algısı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Barutçugil, İ. (2002). Performans Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Celep, H. (2010) Kamu Sektöründe Performans Yönetimi ve Ölçümü. Mesleki Yeterlilik Tezi. T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara
  • DPT (2003). 58. Hükümet Acil Eylem Planı. https://www.linux.org.tr/wp-content/uploads/2010/04/AcilEylemPlani.pdf, Erişim Tarihi: (03/02/2018).
  • Efe, Ş. (2012). Kamuda Stratejik Planlamaya Dayalı Performans Yönetimi: Türkiye Uygulaması ve Sorunlar.Sayıştay Dergisi, Sayı: 87, s. 121-142.
  • Ekinci, F. (2008). Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Uygulamasına Geçişin Çalışanların Verimliliğine Etkisi.Maliye Dergisi, Sayı: 155, s. 175-185.
  • Eraslan, M.T., ve Tozlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret Sistemi. Sayıştay Dergisi, Sayı: 81, s. 33-62.
  • Eraslan, E., ve Algün, O. (2005). İdeal Performans Değerlendirme Formu Tasarımında Analitik Hiyerarşi Yöntemi Yaklaşımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi,20(1), 95-106.
  • Erkış, İ. U. (2014). Kamu Kurumlarında Performans Yönetiminin Uygulanabilirliği: 360 Derece Performans Değerleme Tekniği: Antalya İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ertaş, H., Atalay, İ., (2016). Yerel Yönetimlerde Performans Yönetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 12, s. 70-82.
  • Gavcar, E., Bulut, Z., ve Engin, K. (2006). Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Performans Değerlendirme Sistemleri ve Uygulama Alanları (Muğla İli Örneği).Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi,13 (2), 31-45.
  • Helvacı, M. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,35(1-2), 155-169.
  • Karasoy, H.A. (2014). Türk Kamu Yönetiminde Performans Yönetimine Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi,10(22), 257-274.
  • Kaya, E. (2016). Belediyelerde Performans Yönetimi. http://erolkaya.com/wp-content/uploads/sunumlar/belediyelerde-performansyonetimi.pdf: (23.02.2018).
  • Kaynak, T., Adal, Z., Ataay, İ., Uyargil, C., Sadullah, Ö., Acar, A., (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı.
  • Köseoğlu, Ö., ve Şen, M.L. (2014). Kamu Sektöründe Performans Yönetimi: Politikalar, Uygulamalar ve Sorunlar. Akademik İncelemeler Dergisi,9(2), 113-136.
  • Maitland, I. (1998). Personel Yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Ömürgönülşen, U. (2002). Performance Measurement in the Public Sector: Rising Concern, Problems in Practice and Prospects. H.Ü. İİBF Dergisi,20(1), 99-134.
  • Ömürgönülşen, U. (2003). Achieving Three E’s in the Public Sector: Value for Money (VFM) Auding. Prof. Dr. Yüksel Koç Yalkın’a Armağan, A.Ü. SBF-Türmob, Ankara: 313-353.
  • Şahin, A., Erkış, İ.U. ve Taşpınar, Y. (2014). Kalite Yönetimi: Teori, Sistem ve Uygulama Örnekleri. Konya: Atlas Akademi.
  • Torrington, H., ve Hall, L. (1995). Personel Management: HRM in Action. Londra: Prentice Hall International (UK) Ltd.
  • Uygur, A., ve Sümerli Sarıgül, S. (2015). 360 Derece Performans Değerlendirme ve Geri Bildirim Sistemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 33, s. 189-201.
  • Yalçın, A. (2002). Farklı Performans Değerlendirme Sistemlerine İlişkin İşgören Tercihlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9(9), 1-14.
  • Yıldız, O., Dağdeviren, M., ve Çetinyokuş, T. (2008). İşgören Performansının Değerlendirilmesi İçin Bir Karar Destek Sistemi ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi,23 (1), 239-248.
  • Yüksel, Ö. (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
Year 2018, Volume: 18 Issue: 36, 114 - 130, 31.10.2018
https://doi.org/10.30976/susead.410663

Abstract

References

  • Altan, Y. (2005). Türk Kamu Personel Yönetiminde Performans Değerlemesi Sistemi ve Çağdaş Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Ağcakaya, S. (2009). Yerel Yönetimlerde Performans Ölçümü ve Benzer Tip Belediyelerde Mali Performans Uygulamaları.Sosyo Ekonomi Dergisi,9 (9),27-46.
  • Akçakanat, T. (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performans Değerlendirme: Isparta İl Emniyet Müdürlüğü'nde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Akçakaya, M. (2012). Kamu Sektöründe Performans Yönetimi ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar.Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Sayı: 32, s. 171-202.
  • Aktaş, E. (2010). Performans Değerlendirme Sistemlerinin Örgütsel Adalet Algısı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Barutçugil, İ. (2002). Performans Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Celep, H. (2010) Kamu Sektöründe Performans Yönetimi ve Ölçümü. Mesleki Yeterlilik Tezi. T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara
  • DPT (2003). 58. Hükümet Acil Eylem Planı. https://www.linux.org.tr/wp-content/uploads/2010/04/AcilEylemPlani.pdf, Erişim Tarihi: (03/02/2018).
  • Efe, Ş. (2012). Kamuda Stratejik Planlamaya Dayalı Performans Yönetimi: Türkiye Uygulaması ve Sorunlar.Sayıştay Dergisi, Sayı: 87, s. 121-142.
  • Ekinci, F. (2008). Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Uygulamasına Geçişin Çalışanların Verimliliğine Etkisi.Maliye Dergisi, Sayı: 155, s. 175-185.
  • Eraslan, M.T., ve Tozlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret Sistemi. Sayıştay Dergisi, Sayı: 81, s. 33-62.
  • Eraslan, E., ve Algün, O. (2005). İdeal Performans Değerlendirme Formu Tasarımında Analitik Hiyerarşi Yöntemi Yaklaşımı. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi,20(1), 95-106.
  • Erkış, İ. U. (2014). Kamu Kurumlarında Performans Yönetiminin Uygulanabilirliği: 360 Derece Performans Değerleme Tekniği: Antalya İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ertaş, H., Atalay, İ., (2016). Yerel Yönetimlerde Performans Yönetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 12, s. 70-82.
  • Gavcar, E., Bulut, Z., ve Engin, K. (2006). Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Performans Değerlendirme Sistemleri ve Uygulama Alanları (Muğla İli Örneği).Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi,13 (2), 31-45.
  • Helvacı, M. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,35(1-2), 155-169.
  • Karasoy, H.A. (2014). Türk Kamu Yönetiminde Performans Yönetimine Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi,10(22), 257-274.
  • Kaya, E. (2016). Belediyelerde Performans Yönetimi. http://erolkaya.com/wp-content/uploads/sunumlar/belediyelerde-performansyonetimi.pdf: (23.02.2018).
  • Kaynak, T., Adal, Z., Ataay, İ., Uyargil, C., Sadullah, Ö., Acar, A., (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı.
  • Köseoğlu, Ö., ve Şen, M.L. (2014). Kamu Sektöründe Performans Yönetimi: Politikalar, Uygulamalar ve Sorunlar. Akademik İncelemeler Dergisi,9(2), 113-136.
  • Maitland, I. (1998). Personel Yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Ömürgönülşen, U. (2002). Performance Measurement in the Public Sector: Rising Concern, Problems in Practice and Prospects. H.Ü. İİBF Dergisi,20(1), 99-134.
  • Ömürgönülşen, U. (2003). Achieving Three E’s in the Public Sector: Value for Money (VFM) Auding. Prof. Dr. Yüksel Koç Yalkın’a Armağan, A.Ü. SBF-Türmob, Ankara: 313-353.
  • Şahin, A., Erkış, İ.U. ve Taşpınar, Y. (2014). Kalite Yönetimi: Teori, Sistem ve Uygulama Örnekleri. Konya: Atlas Akademi.
  • Torrington, H., ve Hall, L. (1995). Personel Management: HRM in Action. Londra: Prentice Hall International (UK) Ltd.
  • Uygur, A., ve Sümerli Sarıgül, S. (2015). 360 Derece Performans Değerlendirme ve Geri Bildirim Sistemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 33, s. 189-201.
  • Yalçın, A. (2002). Farklı Performans Değerlendirme Sistemlerine İlişkin İşgören Tercihlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9(9), 1-14.
  • Yıldız, O., Dağdeviren, M., ve Çetinyokuş, T. (2008). İşgören Performansının Değerlendirilmesi İçin Bir Karar Destek Sistemi ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi,23 (1), 239-248.
  • Yüksel, Ö. (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Articles
Authors

Sibel Çalışkan

Ali Şahin

Publication Date October 31, 2018
Submission Date March 29, 2018
Acceptance Date October 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 18 Issue: 36

Cite

APA Çalışkan, S., & Şahin, A. (2018). AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARIYLA PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ VE TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE UYGULANABİLİRLİĞİ. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(36), 114-130. https://doi.org/10.30976/susead.410663