BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 4 - 16, 01.06.2013

Abstract

Through this study, it was searched whether there is a significant relationship between the multiple intelligence areas of pre-service physical education teachers who study at the school of physical education and sports of qualifications according to variables related to their gender, age, marital status, the education level of their parents, economic condition and making sport besides the lessons and the scores of their problem solving skills, and whether their multiple intelligence scores vary their problem solving scores. Research group consists of students of fourth grade pre-service physical education teachers who study at Mediterranean University, Sakarya University, Anatolian University and Inonu University in 2010-2011 education year. The data has been gained through applying a questionnaire on the fourth grade pre-service physical education teachers. 104 students were attained and obtained knowledge was evaluated. The model of research is relationally survey. Three data collection instruments were used. These are: ‘personal information form’ that is developed by the researcher, self-assessment inventory at field study of multiple intelligence by Seber (2001) and for understanding of the level of their problem solving skills ‘Scale of Problem Solving Attitude’ were used.The obtained data from the research was analysed by using SPSS(Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programme. while evaulation of the data, descriptive statistical methods (number,percent,average,standart deviation) were used. As a hypothesis tests, T-Test,Anova and correlation analysis were done. The obtained findings were interpreted at 95% confidence interval and significance was at p<0,05significance level. As a result of the analysis, when the multiple intelligence and problem solving skills of pre-service physical education teachers who study at the school of physical education and sports of qualifications have been considered in accordance with the demographiphic variables such as gender, age, monthly income, ones monthly expense and mostly lived place, a significant differnce has been found

References

  • Armstrong, Thomas; 1999, “Multiple Intelligences : Seven Ways to Approach Curriculum,”
  • Educational Leadership, November, Campbell, L., Campbell, B. ve Dickinson, D. (1992). “Teaching and Learning Through
  • Multiple Intelligences”, Needham Heights, Massachusets 02194, Allyn, Bacon, A. Simon and Schuster Company.
  • Gardner, H. (1999). Multiple İntelligences the Theory in Practice. Published by basic books,
  • A. Division of Herper Collins Publishers Güleryüz, 2002, İlköğretim Programı, 2. Baskı, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısı Ve Tutumuna Etkisi. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 2001, ss, 169-174.
  • Saban A. Çoklu Zeka Teorisi Ve Egitim. 1. Baskı, Ankara,Nobel Yayın Evi, 2001.
  • Yavuz, K E. Egitim Ve Ögretimde Çoklu Zeka Teorisi Ve Uygulamaları, Ankara, Özel Cebeli Okulları Yayınları, 2001.
  • Emin ALTINOK, Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere göre Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya, 200

Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Alanları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 4 - 16, 01.06.2013

Abstract

Bu araştırma ile; beden eğitimi ve spor yüksek okulunda okuyan beden eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyet,
yaş, medeni durum, anne-baba eğitim düzeyi, gelir düzeyi ve ders dışında spor yapma değişkenlerine göre çoklu
zekâ alanları puanları ile problem çözme puanları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı, çoklu zekâ alanları
puanlarının problem çözme puanlarını ne kadar yordadığı araştırılmıştır.
Araştırmanın evrenini Akdeniz Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi,
Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği 2010-2011 eğitim-öğretim yılında
öğrenim gören, Beden Eğitimi öğretmen adayı 4. sınıf öğrencileridir.
Beden Eğitimi öğretmen adayı 4. sınıf öğrencilerine anket uygulanarak, veriler elde edilmiştir. Toplamda 104
öğrenciye ulaşılmış ve elde edilen bilgiler değerlendirilmiştir.
Araştırmanın modeli ilişkisel taramadır. Araştırmada üç veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; araştırmacı
tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Seber (2001) tarafından geliştirilen “Çoklu Zekâ Alanlarında
Kendini Değerlendirme Envanteri” ve problem çözme beceri düzeylerini anlamaya yönelik olarak ise ‘Problem
Çözmeye İlişkin Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları (Sayı, Yüzde,
Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır.
Hipotez testleri olarak Parametrik testlerden T-Testi, Anova testi ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Elde
edilen bulgular %95 güven aralığında 0,05anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır.
Analizler sonucunda; araştırmaya katılan beden eğitimi ve spor eğitimi alan öğretmen adaylarının çoklu zeka ve
problem çözme becerilerinin; cinsiyet, yaş, aile aylık geliri, bireyin aylık harcama miktarı ve yaşantısının daha
çok geçtiği yer gibi demografik değişkenlere göre incelendiğinde anlamlı bir farklılık elde edilmiştir.

References

  • Armstrong, Thomas; 1999, “Multiple Intelligences : Seven Ways to Approach Curriculum,”
  • Educational Leadership, November, Campbell, L., Campbell, B. ve Dickinson, D. (1992). “Teaching and Learning Through
  • Multiple Intelligences”, Needham Heights, Massachusets 02194, Allyn, Bacon, A. Simon and Schuster Company.
  • Gardner, H. (1999). Multiple İntelligences the Theory in Practice. Published by basic books,
  • A. Division of Herper Collins Publishers Güleryüz, 2002, İlköğretim Programı, 2. Baskı, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısı Ve Tutumuna Etkisi. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 2001, ss, 169-174.
  • Saban A. Çoklu Zeka Teorisi Ve Egitim. 1. Baskı, Ankara,Nobel Yayın Evi, 2001.
  • Yavuz, K E. Egitim Ve Ögretimde Çoklu Zeka Teorisi Ve Uygulamaları, Ankara, Özel Cebeli Okulları Yayınları, 2001.
  • Emin ALTINOK, Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere göre Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya, 200
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

İnanç Çinkılıç This is me

Fikret Soyer This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çinkılıç, İ., & Soyer, F. (2013). -. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri, 8(1), 4-16.
AMA Çinkılıç İ, Soyer F. -. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. June 2013;8(1):4-16.
Chicago Çinkılıç, İnanç, and Fikret Soyer. “-”. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri 8, no. 1 (June 2013): 4-16.
EndNote Çinkılıç İ, Soyer F (June 1, 2013) -. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri 8 1 4–16.
IEEE İ. Çinkılıç and F. Soyer, “-”, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, vol. 8, no. 1, pp. 4–16, 2013.
ISNAD Çinkılıç, İnanç - Soyer, Fikret. “-”. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri 8/1 (June 2013), 4-16.
JAMA Çinkılıç İ, Soyer F. -. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 2013;8:4–16.
MLA Çinkılıç, İnanç and Fikret Soyer. “-”. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri, vol. 8, no. 1, 2013, pp. 4-16.
Vancouver Çinkılıç İ, Soyer F. -. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 2013;8(1):4-16.