The purpose of this study is to compare the burnout levels of academics of Faculty of Sports Sciences and academics of other faculties in Ondokuz Mayıs University (OMU). A total of 285 academics working in different faculties and higher schools of OMU participated in the study. The data was collected through a demographic information form prepared by the researchers and Maslach Burnout Inventory (1981). Kolmogorov Smirnov test, T test and Anova test were used for the statistical analysis of the data. When the burnout levels of the participants were compared in terms of gender, a significant difference was found in the emotional exhaustion subscale scores (p<0.05), while no significant difference was found in depersonalization and personal accomplishment subscales (p>0.05). When the burnout levels of the participants were compared in terms of title, a significant difference was found in the emotional exhaustion subscale scores (p<0.05), while no significant difference was found in depersonalization and personal accomplishment subscales (p>0.05). Unlike literature, the low burnout levels of research assistants in this study can be explained with the fact that they have ensured an environment of personal success both within the university and around their own working environment and thus this has resulted with a positive effect of burnout with their commitment to their occupations. In the comparison between faculties and higher schools, a significant difference was found between the scores of exhaustion, depersonalization and personal accomplishment subscales (p<0.05). Comparisons showed that the academics in the Faculty of Sports Sciences had higher burnout levels when compared with the academics in other faculties and higher schools. The fact that the academics in the Faculty of Sports Sciences teach both theoretical and applied courses and having a tiring student profile caused by the hectic and active lifestyle of the students due to the sports they play and the scientific publications which form the criteria of academic success may have caused their exhaustion. In line with these results, the associations between the numbers of the courses academics teach and their burnout levels can be examined
Bu araştırma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Spor Bilimleri Fakültesi öğretim elemanları ile diğer fakülte öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya OMÜ’de farklı fakülte ve yüksek okullarda görev yapmakta olan toplam 285 öğretim elemanı katılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği (1981) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde; Kolmogorov Smirnov testi, T testi ve Anova testi kullanılmıştır. Katılımcıların tükenmişlik düzeylerinin cinsiyete göre karşılaştırmasında duygusal tükenmişlik alt boyutu puanlarında anlamlı farklılık bulunurken (p<0.05), duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında anlamlı farklılık gözlenmemiştir (p>0.05). Tükenmişlik düzeylerinin unvana göre karşılaştırmasında duygusal tükenmişlik alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilirken (p<0.05), duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>0.05). Bu çalışmada literatür bulgularının aksine araştırma görevlilerinin tükenmişlik seviyelerinin düşük olması gerek üniversite içinde gerekse çalışma çevrelerinde bireysel başarı sağlayacak ortamlarının sağlanmış olması dolayısıyla bunun da söz konusu kişilerin mesleğe bağlanmalarıyla birlikte tükenmişliklerini pozitif yönde etkilemesiyle açıklanabilir. Fakülte ve yüksek okullara göre yapılan karşılaştırmada duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutu puanlarında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Çalışmamızda yapılan karşılaştırmada tükenmişlik alt boyutlarında diğer fakülte ve yüksek okullara nazaran Spor Bilimleri Fakültesi’nde çalışan öğretim elamanlarının daha yüksek tükenmişlik düzeyine sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu durum Spor Bilimleri Fakültesi’nde çalışan öğretim elemanlarının hem teorik hem de uygulama derslerine girmeleri ve bu fakültedeki öğrencilerin spor yapmanın da vermiş olduğu hareketli ve aktif yaşam tarzından dolayı yorucu bir öğrenci profiline sahip olması, buna ek olarak akademik başarının ölçütü olan bilimsel yayınlarla uğraşmaları onların enerjilerini alarak tükenmişliğe yol açabilir. Bu sonuçlar doğrultusunda çalışılan bilim alanlarına göre öğretim elemanlarının ders yükü ile tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki araştırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |