Modern institutions, through their mission and vision statements, not only explain their methods and objectives but also reveal their perspectives on existence, management approaches, ideologies, affiliations, and the paradigmatic framework they adhere to. In this sense, mission and vision statements are the identities of institutions. This study, which analyzes the mission and vision statements of higher education institutions operating as faculties of communication within universities offering formal education in Turkey, aims to identify the identities of these institutions and thus uncover their positions in the public sphere. In this study, where the coding technique of the content analysis method is applied and interpreted, it has been found that almost the same words and very similar sentences are used in the mission and vision statements of universities. These statements are observed to be superficial, generic, clichéd, and careless. The fundamental reason for this situation is understood to be the mandatory legal regulations that require the creation of strategic documents, including mission and vision statements, for public institutions. This issue also brings about problems related to reliability, institutionalization, and a lack of seriousness in operations. The underlying reason is the entrenched anti-intellectual attitude towards education and culture in academia and society, which sees these activities as insignificant.
Modern kurumlar misyon ve vizyon metinleriyle bir yandan yöntem ve amaçlarını açıklarken aynı zamanda varlığa bakış açıları, yönetim anlayışları, ideolojileri, aidiyetleri ve bağlı oldukları paradigmal çerçeveyi ortaya koymaktadır. Bu yanıyla misyon ve vizyon metinleri kurumların kimliğidir. Türkiye’deki örgün eğitim veren üniversiteler bünyesinde iletişim fakültesi olarak faaliyet gösteren yüksek eğitim kurumlarının misyon ve vizyon metinlerini analiz eden bu çalışma, söz konusu kurumların kimliğini saptamayı ve bu sayede kamusal alanda konumlandıkları yeri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. İçerik analizi yönteminin kodlama tekniğinin uygulandığı ve yorumlandığı bu çalışmada üniversitelerin misyon ve vizyon metinlerinde hemen hemen aynı kelimeler ve oldukça benzer cümleler kullanıldığı saptanmıştır. Bu metinlerin çoğunlukla sığ, genel geçer, basmakalıp, özensiz olduğu görülmektedir. Bu durumun temel sebebinin, misyon ve vizyon metinlerini içeren strateji belgelerinin kamu kurumları için zorunlu olan yasal mevzuat gereği oluşturulduğu anlaşılmaktadır. Ortaya çıkan sorun aynı zamanda güvenilirlik, kurumsallık ve gayri ciddi iş yapma sorununu da beraberinde getirmektedir. Altta yatan sebep ise akademide ve toplumda eğitim ve kültüre dair kemikleşmiş anti-entelektüel ve bu faaliyetleri önemsiz gören anlayıştır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophical and Social Foundations of Education, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Higher Education Management, Internationalization in Higher Education, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | inceleme Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 12, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License