Essentialism emerges as a concept that indicates that many elements in human life are determined by immutable essences. It is noteworthy that with the essentialist understanding in education systems, there are many humanitarian problems. The main purpose of this study is to discuss the causes of the essentialist understanding adopted in education and the problems it causes. In this framework, primarily the concept of essentialism in a philosophical context is analyzed. In the second step, the reasons of the essentialism in education and the problems caused by this understanding are tried to be examined. At the same time, the functionality of essentialist attitudes is discussed in the globalizing world. In the final analysis, some determinations are made to change the essentialist conceptions in the understanding of education.
Özcülük insan hayatındaki birçok unsurun değişmez özler tarafından belirlendiğine işaret eden bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Özcü anlayışın eğitim sistemlerinde yer alması ile birlikte insanî anlamda birçok sorunsalın yaşandığı dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı eğitimde benimsenen özcü anlayışı nedenlerini ve yol açtığı sorunları ele alarak, tartışmaktır. Bu çerçevede öncelikle felsefi bağlamda özcülük kavramı analiz edilmektedir. İkinci adımda ise eğitim alanında özcülüğün yer almasının nedenleri ve bu anlayışın yol açtığı sorunlar irdelenmeye çalışılmaktadır. Aynı zamanda küreselleşen dünyada özcü tutumların işlevselliği tartışılmaktadır. Son tahlilde ise eğitim anlayışında özcü anlayışların değişmesine yönelik bazı tespitler oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | July 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License