Research Article
BibTex RIS Cite

Categorical Details for Stacking Category Toys

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 27 - 34, 30.06.2025
https://doi.org/10.54971/synergy.1645028

Abstract

The developmental process between the ages of 0-6 (0-72 months), called preschool childhood, is a very important period in the development of children who strive to reach their own awareness and make sense of life by playing with toys, and is a process that progresses integrated with developmental areas based on learning and discovery through toys. Toys have a multifaceted role in child development, which takes place in areas of development integrated with the psychosexual development stages, in terms of children's self-awareness and making sense of life. Toys are indispensable components of the preschool period due to their indescribable contributions to physical, mental and spiritual development. At this point, considering the fact that all developmental areas are interconnected, determining how toys affect developmental areas will allow for evaluations to be made about the extent of children’s potential to display their talents and skills. Examining developmental indicators based on progress and continuity in experiential learning acquired through playful activities supported by toys is important in terms of revealing the potential of development based on acquiring a self-confident personality. Accordingly, it is thematically important to associate educational wooden toys, which are one of the leading reinforcers of child development, with developmental areas. In this context, in this study, the effects of the stacking toys within the wooden toy categorization on developmental areas were examined with a holistic approach, and the effects on cognitive development, psychomotor development, language development, social and emotional development and self-care skills were explained.

References

  • Arı, R., Üre, Ö. & Yılmaz, H. (1997). Eğitim psikolojisi ders notu. Konya: Günay Ofset.
  • Başaran, İ. E. (1990). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Dağ, N. N, Türkkan, E., Kaçar, A. & Dağ, H. (2021). Children’s only profession: Playing with toys. Northern Clinics of Istanbul, 8(4), 414-420.
  • Emde, R. M., Biringen, Z., Clyman, R. B. & Oppenheim, D. (1991). The moral self of infancy: Affective core and procedural knowledge. Developmental Review, 11(3), 251-270.
  • Garcia, J. L. (1995). Freud’s psychosexual stage conception: A developmental metaphor for counselors. Journal of Counseling & Development, 73(5), 498–502.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligence: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Meisels, S. J. & Shonkoff, J. P. (2000). Early childhood intervention: A continuing evolution. Samuel J. Meisels & Jack P. Shonkoff (Eds.). In Handbook of early childhood intervention (pp. 3-31). New York: Cambridge University Press.
  • Meisels, J. S. (2006). Accountability in early childhood: No easy answers. Herr Research Center for Children and Social Policy at Erikson Institute, Occasional Paper, No: 6.
  • Pokhrel, M. M. (2021). Psychoanalysis theory and its educational implication. Sotang, Yearly Peer Reviewed Journal, 3(3): 74-82.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on wood: acceptation and internalization of wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 139-144.
  • Usta, İ. (2019). Okul öncesi çocukluk dönemi ve eğitici ahşap oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 211-238.
  • Usta, İ. (2020). Çok yönlü bir öğrenme aracı olarak eğitici ahşap oyuncakların okul öncesi dönem çocuklarının kişilik gelişimine katkısı. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 199-210.
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4), 97-126.
  • Yavuzer, H. (1997). Çocuğunuzun ilk 6 yılı: Bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimiyle. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Kule Yapma Kategorisi Oyuncakları İçin Kategorik Detaylandırmalar

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 27 - 34, 30.06.2025
https://doi.org/10.54971/synergy.1645028

Abstract

Okul öncesi çocukluk olarak adlandırılan 0-6 yaş (0-72 ay) aralığındaki gelişim süreci, oyuncaklarla oynayarak kendi farkındalıklarına ulaşma ve yaşamı anlamlandırma çabasında bulunan çocukların gelişiminde çok önemli bir dönem olup oyuncaklar yordamıyla öğrenmeye ve keşfetmeye dayalı gelişim alanları ile bütünleşik ilerleyen bir süreçtir. Oyuncakların, psikoseksüel gelişim evreleriyle bütünleşik gelişim alanları eşliğinde gerçekleşen çocuk gelişiminde, çocukların kendini fark etmesi ve yaşamı anlamlandırması bakımından çok yönlü bir rolü vardır. Oyuncaklar, bedensel-zihinsel-ruhsal gelişime olan tarifsiz katkılarından ötürü, okul öncesi dönemin vazgeçilmez bileşenleridir. Bu noktada, tüm gelişim alanlarının birbirleriyle bağdaşık olduğu gerçekliği göz önüne alındığında, oyuncakların gelişim alanları üzerindeki etkilerinin ne şekilde gerçekleştiğinin belirlenmesi, çocukların yeteneklerini ve becerilerini sergileyebilme potansiyellerinin boyutu hakkında değerlendirmelerin yapılmasına imkan tanıyacaktır. Oyuncaklarla desteklenen oyunsal faaliyetler ile edinilen deneyimsel öğrenimde ilerlemeyi ve devamlılığı esas alan gelişimsel göstergelerin irdelenmesi, özgüvenli bir kişilik edinimine işlerlik kazandırmaya temellenen gelişimin potansiyelinin ortaya konulabilmesi açısından önemlidir. Buna göre, çocuk gelişiminin önde gelen pekiştiricilerinden biri durumundaki eğitici ahşap oyuncaklar ile gelişim alanlarının ilişkilendirilmesi tematik olarak önemlidir. Bu çerçevede, bu çalışmada, ahşap oyuncak kategorizasyonu bünyesinde yer alan kule yapma kategorisi oyuncaklarının gelişim alanlarına tesiri bütüncül yaklaşımla irdelenmiş olup bilişsel gelişim, psikomotor gelişim, dil gelişimi, sosyal ve duygusal gelişim ve özbakım becerisi üzerinde nasıl bir etkisinin olduğu hususu açıklanmıştır.

Ethical Statement

Bu araştırma için etik kurul onayı gerekmemektedir

References

  • Arı, R., Üre, Ö. & Yılmaz, H. (1997). Eğitim psikolojisi ders notu. Konya: Günay Ofset.
  • Başaran, İ. E. (1990). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Dağ, N. N, Türkkan, E., Kaçar, A. & Dağ, H. (2021). Children’s only profession: Playing with toys. Northern Clinics of Istanbul, 8(4), 414-420.
  • Emde, R. M., Biringen, Z., Clyman, R. B. & Oppenheim, D. (1991). The moral self of infancy: Affective core and procedural knowledge. Developmental Review, 11(3), 251-270.
  • Garcia, J. L. (1995). Freud’s psychosexual stage conception: A developmental metaphor for counselors. Journal of Counseling & Development, 73(5), 498–502.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligence: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Meisels, S. J. & Shonkoff, J. P. (2000). Early childhood intervention: A continuing evolution. Samuel J. Meisels & Jack P. Shonkoff (Eds.). In Handbook of early childhood intervention (pp. 3-31). New York: Cambridge University Press.
  • Meisels, J. S. (2006). Accountability in early childhood: No easy answers. Herr Research Center for Children and Social Policy at Erikson Institute, Occasional Paper, No: 6.
  • Pokhrel, M. M. (2021). Psychoanalysis theory and its educational implication. Sotang, Yearly Peer Reviewed Journal, 3(3): 74-82.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on wood: acceptation and internalization of wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 139-144.
  • Usta, İ. (2019). Okul öncesi çocukluk dönemi ve eğitici ahşap oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 211-238.
  • Usta, İ. (2020). Çok yönlü bir öğrenme aracı olarak eğitici ahşap oyuncakların okul öncesi dönem çocuklarının kişilik gelişimine katkısı. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 199-210.
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4), 97-126.
  • Yavuzer, H. (1997). Çocuğunuzun ilk 6 yılı: Bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimiyle. İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education, Child Development Education
Journal Section Research Articles
Authors

İlker Usta 0000-0002-0470-5839

Early Pub Date June 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 22, 2025
Acceptance Date June 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Usta, İ. (2025). Kule Yapma Kategorisi Oyuncakları İçin Kategorik Detaylandırmalar. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 27-34. https://doi.org/10.54971/synergy.1645028