BibTex RIS Cite

U.Ü. GSF Sahne Sanatları’nda neden Tavtatikütüpati? Bir oyunun sahnelenme süreci

Year 2013, , 93 - 109, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000298

Abstract

Tavtatikutupati, written by Atilla ALPOGE, is a play formed during the process of Young Actors’ efforts to settle an original theatre. The play which has influences of our traditional type and absurd theatre, has been studied and brought to audience during the education year of 2011-2012, at the course of Scene Practice, at Uludag University, Faculty of Fine Arts, Department of Performing Arts. Tavtatikutupati has been preferred because of the following reasons: it is suitable for a team-work, it has influences of traditional and absurd theatres, its essence is valuable from the point of the historical and the universal, it is written through Open Style and Demonstrative Theatre, it is appropriate for the economic conditions of a theatre school. Staging (acting attitude at the base of comment, decor, costume, music, dance, light and effect), settling and strengthening of the play, which has been evaluated through organic point of view in Autumn term and as consistent with the programme of Scene Practice, has been realized through a certain rehearsal order. And the play came together with the audience in May 2012. Application period, which has been checked in courses of Traditional Turkish Theatre and Theatre Management beside the course of Scene Practice, has been completed successfully. Further, the process of acting and directing strating from play selection to the Premier has been told during the application of Tavtatikutupati and the student has learned this process through practice.

References

  • AKAN, Mehmet’le Yapılan Söyleşiden, www. mimesis-dergi.org, Erişim Tarihi: 4 Eylül 20 ALPÖGE, Atila, Gençlik Oyunları, Mitos Boyut yayınları, İstanbul 2004.
  • ALPÖGE, Atila, “ Hayat Ağacında Tavus Kuşları ”, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul 2007.
  • AND, Metin, “ Karagöz ve Ortaoyununda Kişiler ve Kişileştirmeler ”, Türk Dili, 1967, C. XVI. ESSLIN, Martin, “ Absürd Tiyatro ”, Çev: SİPER, Güler, Ankara Dost Kitapevi, Ağustos 1999. KARABOĞA, Kerem, “ Absürd’den Geleneksele Genç Oyuncular Deneyimi: Tavtatikütüpati ”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, A.Ü. DTCFTiyatro Bölümü Yayınları, Yıl: 2002, Sayı: 13, Ankara.
  • KUDRET, Cevdet, “ Karagöz- Kırgınlar Oyunu ”, YKY, İstanbul, 2004.
  • TEKEREK, Nurhan, Cumhuriyet Dönemi’nde Adana’da Tiyatro Yaşamı (1923-1990) ”, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1997.
  • TEKEREK, Nurhan, “ Geçmişten Geleceğe Oyundan Seyirciye ”, Uludağ Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne Sanatları Bölümü Yayınları, No: 1, Bursa 2010.
  • TEKEREK, Nurhan, “ Mudanya’da Yeni Bir Tiyatro Çabasıyla İlk Yaz ve Hayat Ağacında Tavus Kuşları ”, www.herkesetiyatro.com, www. tiyatroturkiye.com, Temmuz-Ağustos 2008. TEKEREK, Nurhan, “ Tavtatikütüpati ”, Oyun Broşürü Yorum Yazısı, Bursa 2012.

U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci

Year 2013, , 93 - 109, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000298

Abstract

Tavtatikütüpati Atilla ALPÖGE’nin yazdığı Tavtatikütüpati Ellili yıllarda tiyatro gönüllüsü bir topluluk olan Genç Oyuncular’ın özgün bir tiyatro oluşturma yolunda çabaladığı süreçte oluşturulmuş bir oyundur. Geleneksel türlerimizle absürd tiyatrodan etkiler taşıyan oyun 2011-2012 eğitim sezonunda Uludağ Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne Sanatları Bölümü’nde Sahne Uygulaması dersinde ikinci sınıfla çalışılmış ve seyirciyle buluşmuştur. Tavtatikütüpati toplu çalışmaya uygun olması, geleneksel ve Absürt Tiyatronun özelliklerini taşıması, öz olarak tarihsel ve evrensel açıdan değer taşıması, Açık Biçim ve Göstermeci tarzda yazılması, dolayısıyla ekonomik açıdan bir tiyatro okulunun koşullarına uygun olması nedeniyle tercih edilmiştir. Sahne Uygulaması dersinin programına uygun olarak Güz Dönemi’nde organik açıdan değerlendirilen, dramaturgisi ve yorumu yapılan oyunun sahnelenmesi, (yorum temelinde oyunculuk tavrı, dekor, kostüm, müzik, dans, ışık, efekt gibi unsurların şekillenmesi) yerleştirme ve sağlamlaştırma çalışmaları, belirli bir prova düzeni içinde gerçekleştirilmiş ve oyun Mayıs 2012’de seyirciyle buluşmuştur. Sahne Uygulaması dersinin yanında Geleneksel Türk Tiyatrosu, Tiyatro İşletmeciliği dersinde işlenen konuların da sağlamasının yapıldığı uygulama süreci başarıyla tamamlanmış ve bir oyunun seçiminden prömiyere kadar uzanan süreç Tavtatikütüpati adlı oyunun uygulamasıyla anlatılmış ve öğrencinin bu süreci pratik yaparak öğrenmesi sağlanmıştır.

References

  • AKAN, Mehmet’le Yapılan Söyleşiden, www. mimesis-dergi.org, Erişim Tarihi: 4 Eylül 20 ALPÖGE, Atila, Gençlik Oyunları, Mitos Boyut yayınları, İstanbul 2004.
  • ALPÖGE, Atila, “ Hayat Ağacında Tavus Kuşları ”, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul 2007.
  • AND, Metin, “ Karagöz ve Ortaoyununda Kişiler ve Kişileştirmeler ”, Türk Dili, 1967, C. XVI. ESSLIN, Martin, “ Absürd Tiyatro ”, Çev: SİPER, Güler, Ankara Dost Kitapevi, Ağustos 1999. KARABOĞA, Kerem, “ Absürd’den Geleneksele Genç Oyuncular Deneyimi: Tavtatikütüpati ”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, A.Ü. DTCFTiyatro Bölümü Yayınları, Yıl: 2002, Sayı: 13, Ankara.
  • KUDRET, Cevdet, “ Karagöz- Kırgınlar Oyunu ”, YKY, İstanbul, 2004.
  • TEKEREK, Nurhan, Cumhuriyet Dönemi’nde Adana’da Tiyatro Yaşamı (1923-1990) ”, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1997.
  • TEKEREK, Nurhan, “ Geçmişten Geleceğe Oyundan Seyirciye ”, Uludağ Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne Sanatları Bölümü Yayınları, No: 1, Bursa 2010.
  • TEKEREK, Nurhan, “ Mudanya’da Yeni Bir Tiyatro Çabasıyla İlk Yaz ve Hayat Ağacında Tavus Kuşları ”, www.herkesetiyatro.com, www. tiyatroturkiye.com, Temmuz-Ağustos 2008. TEKEREK, Nurhan, “ Tavtatikütüpati ”, Oyun Broşürü Yorum Yazısı, Bursa 2012.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nurhan Tekerek This is me

Publication Date May 1, 2013
Published in Issue Year 2013

Cite

APA Tekerek, N. (2013). U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 35(35), 93-109. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000298
AMA Tekerek N. U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. May 2013;35(35):93-109. doi:10.1501/TAD_0000000298
Chicago Tekerek, Nurhan. “U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35, no. 35 (May 2013): 93-109. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000298.
EndNote Tekerek N (May 1, 2013) U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35 35 93–109.
IEEE N. Tekerek, “U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, vol. 35, no. 35, pp. 93–109, 2013, doi: 10.1501/TAD_0000000298.
ISNAD Tekerek, Nurhan. “U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35/35 (May 2013), 93-109. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000298.
JAMA Tekerek N. U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2013;35:93–109.
MLA Tekerek, Nurhan. “U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, vol. 35, no. 35, 2013, pp. 93-109, doi:10.1501/TAD_0000000298.
Vancouver Tekerek N. U.Ü. GSF SAHNE SANATLARI’nda NEDEN TAVTATİKÜTÜPATİ? Bir Oyunun Sahnelenme Süreci. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2013;35(35):93-109.