BECKETT, Samuel, Godot’yu Beklerken, Tüm Düşenler, Oyun Sonu, Çev. Uğur Ün, Mitos Boyut Yay., İstanbul, 1993.
BECKETT, Samuel, Tüm Kısa Oyunları, Çev. Uğur Ün, Mitos Boyut Yay., İstanbul, 1993.
BECKETT, Samuel, Proust , çev. Orhan Koçak, Metis Yay., İstanbul, 2001
ÇEHOV, Anton, Ormancini, Çev. Ataol Behramoğlu, Bilgi. Yay., Ankara, ÇEHOV, Anton, Bütün Oyunları I, Çev. Ataol Behramoğlu, İş Bankası Yay., İstanbul, 2002.
ÇEHOV, Anton, Bütün Oyunları II, Çev. Ataol Behramoğlu, İş Bankası Yay., İstanbul, 2002.
FOUCAULT, Michel, Kelimeler ve Şeyler: İnsan BilimlerininBir Arkeolojisi, Çev. M. A. Kılıçbay, İmge Kitabevi, Ankara, 2001
JULIET, Charles, Samuel Beckett ile Görüşmeler, Çev. Sema Rifat, Om Yay., İstanbul, 2000.
KIERKEGAARD, Soren, Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, Çev. M. Mukadder Yakupoğlu, Ayrıntı Yay., İstanbul, 2001.
YÜKSEL, Ayşegül, Samuel Beckett Tiyatrosu, YKY, İstanbul, 1992.
ZAFER, Zeynep, Anton Çehov’un Öykü Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, Makale ve Söyleşiler KÖYLÜOĞLU, Feza “Pür Hekimcilik Üzerine Doğaçlama Bir Söyleşi”, He- kim Güncesi, Cilt 1, Sayı 1, Antalya Tabip Odası Yay., Antalya, Ağustos RODOP, Özen, “Can Sıkıntısı”, Gölge Tiyatro, Sayı 10, İzmir, 1997.
ŞENER, Sevda, “Çehov’un Oyunlarında Uzam ve Zaman”, Gölge Tiyatro, Sayı 10, İzmir, 1997 İnternet
Anton Çehov’un oyunlarında sunulan dünya Samuel Beckett’in sergilediği
dünyayı önceler niteliktedir. Gün ışığının gözleri acıttığı Beckettyen
dünyanın kapıları, içe dönük ve yaşadığı dünyaya inanmakta güçlük çeken
Çehov tarafından aralanmıştır. Çehov’un yitip giden değerlere ağıtlarında
teni incelten sözcüklerin, Beckett’in hiçliğe vurgu yapan oyunlarında
insanın kaçınamadığı yazgısını, ölümü işaret ettiği görülür. Çehov’un
oyun kişileri dünyaya bakışlarını özetleyen kimi sözcükleri özellikle birer
‘leitmotive’ gibi kullanırlar. Çehov’da dikkat çekici tekrarlarla rastladığımız
bu sözcükler/sözcük grupları Beckett oyunlarında daha oylumlu bir işlev
taşırlar. Artık sözcükler oyun kişilerinin duruşunu yansıtmaktan öteye
geçerek oyunun durduğu zemini belirlemektedir.
Beckett’te Çehov’un izlerini ararken sözcükler arasındaki sessizliklerin de
üzerinde durulması gerekmektedir; söz,ses ve sessizlik arasındaki ilişki
iki yazarın kurguladığı dünyada önemli roller üstlenmektedir. “Çehov’da
Beckett’e Köprü Sözcükler” başlıklı bildirinin temel izleği, Çehov’un
Beckettyen dünyaya kapıyı aralarken kullandığı anahtar sözcüklerin
ardına düşmek; toplumsal arka plana bir dünya sahnesi olarak bakıp bu
sahnede uçuşan repliklerin geçirdiği değişimi”diyaloga” değil “sözcükler”
ile “sessizliğe” odaklanarak okumak ve bu okuma serüvenin sonuçlarını
paylaşmaktır.
References
BECKETT, Samuel, Godot’yu Beklerken, Tüm Düşenler, Oyun Sonu, Çev. Uğur Ün, Mitos Boyut Yay., İstanbul, 1993.
BECKETT, Samuel, Tüm Kısa Oyunları, Çev. Uğur Ün, Mitos Boyut Yay., İstanbul, 1993.
BECKETT, Samuel, Proust , çev. Orhan Koçak, Metis Yay., İstanbul, 2001
ÇEHOV, Anton, Ormancini, Çev. Ataol Behramoğlu, Bilgi. Yay., Ankara, ÇEHOV, Anton, Bütün Oyunları I, Çev. Ataol Behramoğlu, İş Bankası Yay., İstanbul, 2002.
ÇEHOV, Anton, Bütün Oyunları II, Çev. Ataol Behramoğlu, İş Bankası Yay., İstanbul, 2002.
FOUCAULT, Michel, Kelimeler ve Şeyler: İnsan BilimlerininBir Arkeolojisi, Çev. M. A. Kılıçbay, İmge Kitabevi, Ankara, 2001
JULIET, Charles, Samuel Beckett ile Görüşmeler, Çev. Sema Rifat, Om Yay., İstanbul, 2000.
KIERKEGAARD, Soren, Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, Çev. M. Mukadder Yakupoğlu, Ayrıntı Yay., İstanbul, 2001.
YÜKSEL, Ayşegül, Samuel Beckett Tiyatrosu, YKY, İstanbul, 1992.
ZAFER, Zeynep, Anton Çehov’un Öykü Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, Makale ve Söyleşiler KÖYLÜOĞLU, Feza “Pür Hekimcilik Üzerine Doğaçlama Bir Söyleşi”, He- kim Güncesi, Cilt 1, Sayı 1, Antalya Tabip Odası Yay., Antalya, Ağustos RODOP, Özen, “Can Sıkıntısı”, Gölge Tiyatro, Sayı 10, İzmir, 1997.
ŞENER, Sevda, “Çehov’un Oyunlarında Uzam ve Zaman”, Gölge Tiyatro, Sayı 10, İzmir, 1997 İnternet
Öztürk, Ö. H. (2007). ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 23(23), 89-98. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000070
AMA
Öztürk ÖH. ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. March 2007;23(23):89-98. doi:10.1501/TAD_0000000070
Chicago
Öztürk, Özlem Hemiş. “ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23, no. 23 (March 2007): 89-98. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000070.
EndNote
Öztürk ÖH (March 1, 2007) ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23 23 89–98.
IEEE
Ö. H. Öztürk, “ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 23, pp. 89–98, 2007, doi: 10.1501/TAD_0000000070.
ISNAD
Öztürk, Özlem Hemiş. “ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23/23 (March 2007), 89-98. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000070.
JAMA
Öztürk ÖH. ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2007;23:89–98.
MLA
Öztürk, Özlem Hemiş. “ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, vol. 23, no. 23, 2007, pp. 89-98, doi:10.1501/TAD_0000000070.
Vancouver
Öztürk ÖH. ÇEHOV’DAN BECKETT’E KÖPRÜ SÖZCÜKLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2007;23(23):89-98.