Bu bildiri şu temel meseleler üzerinde durmaktadır: a) Tiyatro ve dram
sanatının bellek ve onun göstergesi olan geçmiş ile ilişkilenme biçimi
b) Bu biçimin olgun örneklerinden biri olarak Ibsen tiyatrosunda geçmişin
temsili c) Durum oyunları olarak değerlendirilegelen, “hikayesiz” Beckett
tiyatrosunda belleğin işlevi ve temsili.
Ibsen, oyun yazarlığında kendi katkılarıyla geliştirdiği iyi kurulu oyun
tekniğine yaslandığı denli, batı sanatının kurucu unsurlarından biri
olan doğrusal perspektifi, oyunlarının şematik düzenleyicisi olarak da
kullanmıştır. Bu stratejiler ile üretilen oyunları geçmişteki bir olaya doğru
açılan, teatral metinler olarak değerlendirilmektedir. Resim-tiyatro
analojisi, gerçekçi tiyatronun çerçeve sahne ile kurduğu varoluşsal
ilişkiyi de açıklama kolaylığı sağlamaktadır. Beckett tiyatrosu ise hikayeyi
reddeden tutumuyla performatif metinler üzerine inşa edilmiştir. Ama
geçmiş anahtar imgelere indirgenmiş biçimiyle hâlâ oradadır ve asal
belirleyicidir.
References
Carlson, Marvin. The Haunted Stage, Ann Arbour: The University of Mic- higan Press, 2001
Esslin, Martin. Mediations London: Abacus, 1983.
Lee, Jenette. The Ibsen Secret: A Key to the Prose Dramas of Henrik Ibsen, 2001
McFarlane, James ed., The Cambridge Companion to Ibsen, New York, Melbourne: Cambridge University Press, 1994.
Sayın, Zeynep. “Öykünme ve Temsil-İmge Benzeşim: Beden Kesintisiz Metin”, Defter, Yaz 1998, sayı: 34
Terdiman, Richard. Present Past: Modernity and Memory Crisis , Ithaca, London: Cornell University Press, 1993. •