Tavtatikutupati, written by Atilla ALPOGE, is a play formed during the process of Young Actors’ efforts to settle an original theatre. The play which has influences of our traditional type and absurd theatre, has been studied and brought to audience during the education year of 2011-2012, at the course of Scene Practice, at Uludag University, Faculty of Fine Arts, Department of Performing Arts. Tavtatikutupati has been preferred because of the following reasons: it is suitable for a team-work, it has influences of traditional and absurd theatres, its essence is valuable from the point of the historical and the universal, it is written through Open Style and Demonstrative Theatre, it is appropriate for the economic conditions of a theatre school. Staging (acting attitude at the base of comment, decor, costume, music, dance, light and effect), settling and strengthening of the play, which has been evaluated through organic point of view in Autumn term and as consistent with the programme of Scene Practice, has been realized through a certain rehearsal order. And the play came together with the audience in May 2012. Application period, which has been checked in courses of Traditional Turkish Theatre and Theatre Management beside the course of Scene Practice, has been completed successfully. Further, the process of acting and directing strating from play selection to the Premier has been told during the application of Tavtatikutupati and the student has learned this process through practice.
Tavtatikütüpati Atilla ALPÖGE’nin yazdığı Tavtatikütüpati Ellili yıllarda tiyatro gönüllüsü bir topluluk olan Genç Oyuncular’ın özgün bir tiyatro oluşturma yolunda çabaladığı süreçte oluşturulmuş bir oyundur. Geleneksel türlerimizle absürd tiyatrodan etkiler taşıyan oyun 2011-2012 eğitim sezonunda Uludağ Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne Sanatları Bölümü’nde Sahne Uygulaması dersinde ikinci sınıfla çalışılmış ve seyirciyle buluşmuştur. Tavtatikütüpati toplu çalışmaya uygun olması, geleneksel ve Absürt Tiyatronun özelliklerini taşıması, öz olarak tarihsel ve evrensel açıdan değer taşıması, Açık Biçim ve Göstermeci tarzda yazılması, dolayısıyla ekonomik açıdan bir tiyatro okulunun koşullarına uygun olması nedeniyle tercih edilmiştir. Sahne Uygulaması dersinin programına uygun olarak Güz Dönemi’nde organik açıdan değerlendirilen, dramaturgisi ve yorumu yapılan oyunun sahnelenmesi, (yorum temelinde oyunculuk tavrı, dekor, kostüm, müzik, dans, ışık, efekt gibi unsurların şekillenmesi) yerleştirme ve sağlamlaştırma çalışmaları, belirli bir prova düzeni içinde gerçekleştirilmiş ve oyun Mayıs 2012’de seyirciyle buluşmuştur. Sahne Uygulaması dersinin yanında Geleneksel Türk Tiyatrosu, Tiyatro İşletmeciliği dersinde işlenen konuların da sağlamasının yapıldığı uygulama süreci başarıyla tamamlanmış ve bir oyunun seçiminden prömiyere kadar uzanan süreç Tavtatikütüpati adlı oyunun uygulamasıyla anlatılmış ve öğrencinin bu süreci pratik yaparak öğrenmesi sağlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 35 Issue: 35 |