İbn Kesîr tefsirine modern bir ayrım olan
rivâyet-dirâyet tefsirleri sınıflandırmasında rivâyet tefsiri tanımlamasıyla
ayrı bir önem atfedilmektedir. Ancak İbn Kesîr tefsirinde, bu sınıflandırma
açısından dirâyet unsuru olarak görülen şiirle istişhâda yoğun olarak
başvurulduğu görülmektedir. Buradan hareketle çalışmamızın amacı; İbn Kesîr
tefsirinin şiirle istişhâd yönünü ortaya koymaktır. Bu doğrultuda makalede;
şiirle istişhâdın hangi alanlarda ve nasıl uygulandığı örnekler üzerinden
gösterilerek tefsirin, şiirle istişhâd açısından sahip olduğu zengin birikim ve
muhtevaya dikkat çekilmektedir. Çalışmada yer verilen şiirle istişhâd örnekleri
çerçevesinde; Taberî ve İbn Kesîr’in, çoğu kez, aynı âyetin tefsirinde aynı
şevâhidi kullanması; Taberî tefsirinin, şiirle istişhâd açısından bu tefsirin
önemli bir kaynağı olduğu fikrine götürmüştür. Örneklerin bir kısmında; İbn
Kesîr’in, şevâhidi, yer aldıkları birincil kaynaklardan değil de yapılan
açıklamalar birebir örtüşecek şekilde Taberî tefsirinden doğrudan nakletmesi,
bu kanaati güçlendirmiştir. Bir bakıma bu durum; İbn Kesîr’in, şiirle istişhâdı
bir rivâyet unsuru olarak kullandığı anlamına da gelmektedir. Buradan
hareketle; şiirle istişhâdın müfessirler tarafından nasıl kullanıldığına dair
yapılacak mukayeseli araştırmaların; metodolojik ve tarihsel açıdan,
rivâyet-dirâyet ayrımı ile ilgili tartışmalara katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Çalışmamızda ayrıca; İbn Kesîr
tefsirinde şiirden sadece iştişhâd amaçlı değil anlatıma çeşitli açılardan zenginlik
katmak için yararlanıldığı da tespit edilmiştir. İbn Kesîr’in şiirden bu
şekilde yararlanmasının tercihleriyle yani dirâyetiyle ilgili olduğu
görülmüştür ki rivâyet tefsiri gurubunda zikredilen bir tefsir için bu, önemli
ve dikkat çekici bir sonuçtur.
Ibn Kathīr’s Tafsīr is defined as an exegesis by
narrative (tafsīr-bi-l-riwāya) based
on the modern distinction riwāya-dirāya exegesis and draws specific
attention in field studies. However, Ibn Kathīr’s Tafsīr, in terms of this categorisation, intensively employs the
method of attestation (istishhād) by
poem. Following from this, this study’s purpose is to present the way in which
Ibn Kathīr’s Tafsīr uses the method
of attestation (istishhād) by poem.
With this purpose, this paper explains how the method of attestation by poem (istishhād) is used through examples, and
notes the rich content of the Tafsīr
by virtue of istishhād. In the
framework of the examples of istishhād
explained in this study, it has been noted that Tabarī (d. 923) and Ibn Kathīr
use the same shawahid (pl. istishhād) for exegeting the same verse
which clearly indicates that the tafsīr of
Tabarī is the source of Ibn Kathīr’s examples of istishhād. This observation is confirmed with Ibn Kathīr’s direct
use of Tabarī without recourse to the primary sources. In a way, this also
might explain that Ibn Kathīr uses the attestation by poem (istishhād) as a technique of tafsīr bi-l-riwāya. It is clear that
comparative analyses on how the exegetes use the method of the attestation by
poem may contribute to the discussion regarding the distinction on dirāya-riwāya exegesis. Moreover, in this study it
has been maintained that Ibn Kathīr’s Tafsīr
uses the poem not only to employ istishhād
but also to enrich the content of the exegesis. Ibn Kathīr’s employment of poem
in this way is linked to his exegetical preferences which is also a technique
of dirāya exegesis. It is clearly
important and significant to see the characteristic of dirāya exegesis for a tafsīr
almost exceptionally defined as riwāya.
Tafsīr Tafsīr-bi-l-riwāya Tafsīr-bi-l-dirāya Attestation by poem (istishhād) Ibn Kathīr’s Tafsīr
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | February 14, 2020 |
Acceptance Date | April 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |