This article deals with the death of Jesus (pbuh) and his ascension to the
heaven. In this regard, the exegetes’ opinions are divided into two parts.
While most of the early period exegetes and the last period exegetes admit that
Jesus (pbuh) was raised alive to the heaven with his soul and body, some of the
last period exegetes claim that he passed
away and then was spiritually raised to the heaven. Both viewers provide the same Qur’anic verses as evidence. The idea that Jesus
(pbuh) died and that hebe resent to earth again before the resurrection day was
first put forward by Mirza Gulam Ahmed in India in the 18th century. According
to those who accept the descent of Jesus (pbuh), Jesus (pbuh) was raised alive
to the heaven with his soul and body. And he will come down to the earth before
the resurrection day. In this study, we will examine the issue of the descent
of Jesus (pbuh) within the context of the terms “tavaffâ” and “raf ”. Because,
taking the word “tawaffā” to mean “death” and the word “raf‘” to
mean “spiritual ascension” leads to the denial of the descent of Jesus (pbuh),
whereas taking the former to mean “spiritual and corporal receiving
(deliverance kelimesi sanki daha uygun gibi ama yazarin secimine birakiyorum)”
and the latter to mean “corporal ascension” leads to the acceptance of the
descent of descent of Jesus (pbuh). In this study, the related verses are examined with an objective view and
necessary evaluations are made. As this
study will hopefully demonstrate, it can be said that Īsā (Jesus) is raised to
the heaven alive with spirit and body is more accurate and consistent.
Bu makale, İsa’nın (a.s.)
vefatı ve semaya yükseltilmesi konusunu ele almaktadır. Bu konuda
müfessirler iki görüşe ayrılmışlardır. İlk dönem müfessirleri ve son dönem
müfessirlerinden çoğunluğu İsa’nın (a.s.)
ruh ve bedeniyle diri olarak semaya yükseltildiğini kabul ederlerken son
dönem müfessirlerinden bazıları onun vefat ettirildiği ve ruhen semaya
yükseltildiğini iddia etmektedirler. Her
iki görüş sahipleri de aynı ayetleri delil olarak getirmektedirler. İsa’nın (a.s.) öldüğü ve kıyametten önce tekrar yeryüzüne
inmeyeceği görüşü ilk kez 18 yüzyılda, Hindistan’da Mirza Gulam Ahmed
tarafından ortaya atılmıştır. İsa’nın (a.s.)
nüzulünü kabul edenlere göre İsa (a.s.)
ruh ve bedeniyle beraber, diri olarak semaya yükseltilmiştir. Kıyametten
önce de yeryüzüne inecektir. Biz bu çalışmamızda İsa’nın (a.s.) nüzulü meselesini “Teveffâ” ve “Ref”
kavramları bağlamında değerlendireceğiz. Çünkü “Teveffâ” kelimesine “ölüm”, “ref” kelimesine de “manevi yükselme” anlamı vermek
İsa(as)’ın nüzulünü inkâra götürürken, “teveffâ” kelimesine “ruhen ve ceseden teslim alma”, “ref”
kelimesine de “madden yükselme”
anlamı vermek ise İsa’nın (a.s.) nüzulünü
kabule götürmektedir. Bu çalışmada konu ile ilgili ayetler incelenerek gerekli
değerlendirmeler yapılmaktadır. Gerekli araştırmalar sonucunda İsa’nın (a.s.) ruh ve bedenle, diri olarak semaya
yükseltildiği görüşü daha isabetli ve tutarlı bir görüş olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Submission Date | October 10, 2019 |
Acceptance Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |