Research Article
BibTex RIS Cite

Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 129 - 148, 30.04.2020
https://doi.org/10.31121/tader.703844

Abstract

Tefsir ilminin tedvininden bugüne kadar Kur’ân’ın
anlaşılması için müfessirler yoğun çaba içerisine girmiştir. Her dönemin farklı
yöntemi olmakla beraber, geçmiş ümmetlerin hayatları ve peygamberler ile ilgili
ayetlerin tefsirinde isrâîliyyât nakilleri her zaman başvurulan ilk kaynaklar
olmuştur. Klasik dönemde Deylemî (öl. 593/1197), Safedî (öl. 696/1296) ve Bikâî
(öl. 885/1480) dışındaki müfessirlerin büyük çoğunluğu isrâîliyyât ile ilgili
nakilleri İslâm'a sonradan girmiş Ehl-i Kitab kökenli şahıslardan temin ederken
çağdaş müfessirlerde ise bu bilgiler daha çok doğrudan Kitab-ı Mukaddes'ten
elde edilmeye çalışılmıştır. Çağdaş tefsirciler arasında yer alan Celal
Yıldırım, tefsirinde ayetleri rivayet ve dirayet yöntemlerine uygun olarak
açıklamakla beraber birçok konu ve yerde Kitab-ı Mukaddes’ten nakiller
getirmiştir. Çağdaş müfessirler tarafından muhtelif yöntemlerle ele alınmış
olan Kitab-ı Mukaddes nakillerinin en kapsamlı şekilde alındığı tefsirlerden
birisi Celal Yıldırım’ın (öl. 2019)
İlmin
Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri
adlı eseridir. Bu makalede Celal Yıldırım’ın tefsirinde
Kitab-ı Mukaddes nakillerinin ele alınış biçimi hakkında genel bir
değerlendirme ortaya konmuş, sonrasında ise Kitab-ı Mukaddes nakillerinden
nasıl yararlandığı örneklerle incelenmiştir. 

Thanks

Tader dergisinin değerli çalışanlarına teşekkür eder, hürmetlerimi sunarım.

References

  • Adam, Baki. Yahudiliğin İslam’a ve Hristiyanlığa Bakışı. Ankara: Dinler Tarihi Derneği Yayınları, 1998.
  • Aydemir, Abdullah. Tefsîrde İsrâîliyyât, İstanbul: Beyan Yayınları, 2012.
  • Bedevi, Cemal. Kitab-ı Mukaddes'te Hz. Muhammed (s.a.v). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11:1 (1998), 225-257.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi, Ankara: Tdv. Yayınları, 1988.
  • Çağıl, Necdet. Kitab-ı Mukaddes’in Neyi Tahrif edildi. Ankara: Beyan yayınları 2016.
  • Çetiner, Bedrettin. “Ahkâmu’l-Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1: 551. İstanbul, TDV Yayınları,1988.
  • Ebû Şehbe, Muhammed. el-İsrâîliyyât ve’l-Mevdûât fî Kütübi’t-Tefsîr. Kâhire: Mektebetü’s-Sünne, 1408.
  • Fîrûzâbâdî, Ebû’t-Tâhîr Mecdüddîn Muhammed b. Ya’kûb b. Muhammed. el-Kâmûsü’l-Muhît Tercümesi. trc. Asım Efendi, İstanbul: Cemal Efendi Matbaası, 1305.
  • Güngör Mevlüt. Fıkhî Tefsir Hareketi İlk Fıkhî Tefsir. İstanbul: Kur’ân Kitaplığı, 1996.
  • Harman, Ömer Faruk. “Meryem”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29: 236.İstanbul, TDV Yayınları,1989.
  • Hatipoğlu, İbrâhim. “İsrâîliyyât”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 23:195. İstanbul, TDV Yayınları, 2001.
  • İbn Atıyye, Ebû Muhammed Abdülhak b. Galib el-Endelüsi. el-Muharrerü'l-veciz fî tefsiri'l-kitâbi'l-aziz. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2001/1422.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fazl Cemalûddîn Muhammed. Lîsânu’l-Arab. Beyrut: 1993.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Hazrecî. el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân.thk. Ahmed, el-Berdûnî; İbrâhin Atfîş Kahire: Dârü’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • M. J. Kıster, İsrailoğullarından Nakilde Bulunma Meselesi. Çev. Cemal Ağırman, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7/1 (2001): 124-153.
  • Muhammed Hamidullah, İslam Hukukunun Kaynakları Açısından Kitab-ı Mukaddes, çev. İbrahim Cânan, Atatürk Üniversitesi İslamî İlimler Fakültesi Dergisi, 3/1 (1979) :379-410.
  • Na’nâa, Remzi. el-İsrâîliyyât ve Eseruhâ fi Kütübi’t-Tefsîr. Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1970.
  • Özel, Mustafa. Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14/1 (2010): 71-91.
  • Seyyid, Kutub. fî Zilali’l-Kur’ân. trc. İ. Hakkı Şengüler, M. Emin Saraç, Bekir Karlığa, İstanbul, Hikmet Yayınları tsz.
  • Taberî, Ebû Cafer İbn Cerîr. Câmi‘u’l-beyân fî te’vîli âyi’l-Kur’ân. thk. Ahmed. Muhammed Şakir, Beyrut: Müeessesetü’r- Risâle, 2000.
  • Tottolî, Roberto. “İslamî Literatürde İsrâîliyyât Teriminin Kökeni ve Kullanımı”. çev. Mesut Kaya. Konya: Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 2010.
  • Yazır, Elmalı Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. İstanbul: Akçağ Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Celal. İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri. İzmir: Anadolu Yayınları, 1989.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin. Tefsir ve Hadiste İsrâiliyyât. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2011.

The Use of Commentaries of Holy Bible in Contemporary Interpretation: Example of Interpretation of the Qur'an in the Light of Science

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 129 - 148, 30.04.2020
https://doi.org/10.31121/tader.703844

Abstract

The commentator scholars have been working intensely to
understand the Qur'an from the beginning of tafsir science to date. Although
each era had a different method, Bible transfers have always been the first
references in the interpretation of the verses related to the lives of the past
nations and the prophets. In the classical period Deylemi (d. 593/1197), Safedi
(d. 696/1296) and other than Bikai (885/1480), the majority of the commentators
obtained the transfers related to israeliyyat from people of Ahl Al-Kitab origin
who later entered Islam, while the modern commentators tried to obtain this
information more directly from the Kitab al-Muqaddes. In classical tafsir,
transfers regarding Israeli were obtained from People of the Book who accept
Islam later on. However, in contemporary tafsir, such information was obtained
directly from the Bible. Celal Yildirim, who is one of the contemporary
interpreters, explained the verses in his interpretation in accordance with the
methods of narration and wisdom in addition to brought comments in many
subjects from the Bible. The work of Celal
Yildirim's (date of death.2019) called, Interpretation of the Qur'an in the
Light of Science, is one of the most comprehensive interpretations of Bible,
which have been dealt by recent scholars by various methods.
In this
article, a general assessment of the way Bible interpretation handled in Celal
Yildirim's tafsir was presented, and then showing examples of how he benefited
from the Israeli/Bible interpretation. 

References

  • Adam, Baki. Yahudiliğin İslam’a ve Hristiyanlığa Bakışı. Ankara: Dinler Tarihi Derneği Yayınları, 1998.
  • Aydemir, Abdullah. Tefsîrde İsrâîliyyât, İstanbul: Beyan Yayınları, 2012.
  • Bedevi, Cemal. Kitab-ı Mukaddes'te Hz. Muhammed (s.a.v). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11:1 (1998), 225-257.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi, Ankara: Tdv. Yayınları, 1988.
  • Çağıl, Necdet. Kitab-ı Mukaddes’in Neyi Tahrif edildi. Ankara: Beyan yayınları 2016.
  • Çetiner, Bedrettin. “Ahkâmu’l-Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1: 551. İstanbul, TDV Yayınları,1988.
  • Ebû Şehbe, Muhammed. el-İsrâîliyyât ve’l-Mevdûât fî Kütübi’t-Tefsîr. Kâhire: Mektebetü’s-Sünne, 1408.
  • Fîrûzâbâdî, Ebû’t-Tâhîr Mecdüddîn Muhammed b. Ya’kûb b. Muhammed. el-Kâmûsü’l-Muhît Tercümesi. trc. Asım Efendi, İstanbul: Cemal Efendi Matbaası, 1305.
  • Güngör Mevlüt. Fıkhî Tefsir Hareketi İlk Fıkhî Tefsir. İstanbul: Kur’ân Kitaplığı, 1996.
  • Harman, Ömer Faruk. “Meryem”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29: 236.İstanbul, TDV Yayınları,1989.
  • Hatipoğlu, İbrâhim. “İsrâîliyyât”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 23:195. İstanbul, TDV Yayınları, 2001.
  • İbn Atıyye, Ebû Muhammed Abdülhak b. Galib el-Endelüsi. el-Muharrerü'l-veciz fî tefsiri'l-kitâbi'l-aziz. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2001/1422.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fazl Cemalûddîn Muhammed. Lîsânu’l-Arab. Beyrut: 1993.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Hazrecî. el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân.thk. Ahmed, el-Berdûnî; İbrâhin Atfîş Kahire: Dârü’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • M. J. Kıster, İsrailoğullarından Nakilde Bulunma Meselesi. Çev. Cemal Ağırman, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7/1 (2001): 124-153.
  • Muhammed Hamidullah, İslam Hukukunun Kaynakları Açısından Kitab-ı Mukaddes, çev. İbrahim Cânan, Atatürk Üniversitesi İslamî İlimler Fakültesi Dergisi, 3/1 (1979) :379-410.
  • Na’nâa, Remzi. el-İsrâîliyyât ve Eseruhâ fi Kütübi’t-Tefsîr. Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1970.
  • Özel, Mustafa. Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14/1 (2010): 71-91.
  • Seyyid, Kutub. fî Zilali’l-Kur’ân. trc. İ. Hakkı Şengüler, M. Emin Saraç, Bekir Karlığa, İstanbul, Hikmet Yayınları tsz.
  • Taberî, Ebû Cafer İbn Cerîr. Câmi‘u’l-beyân fî te’vîli âyi’l-Kur’ân. thk. Ahmed. Muhammed Şakir, Beyrut: Müeessesetü’r- Risâle, 2000.
  • Tottolî, Roberto. “İslamî Literatürde İsrâîliyyât Teriminin Kökeni ve Kullanımı”. çev. Mesut Kaya. Konya: Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 2010.
  • Yazır, Elmalı Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. İstanbul: Akçağ Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Celal. İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri. İzmir: Anadolu Yayınları, 1989.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin. Tefsir ve Hadiste İsrâiliyyât. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2011.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALESİ
Authors

Abdurrahim Kaplan

Publication Date April 30, 2020
Submission Date March 14, 2020
Acceptance Date April 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Kaplan, A. (2020). Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 4(1), 129-148. https://doi.org/10.31121/tader.703844
AMA Kaplan A. Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. TADER. April 2020;4(1):129-148. doi:10.31121/tader.703844
Chicago Kaplan, Abdurrahim. “Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4, no. 1 (April 2020): 129-48. https://doi.org/10.31121/tader.703844.
EndNote Kaplan A (April 1, 2020) Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4 1 129–148.
IEEE A. Kaplan, “Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği”, TADER, vol. 4, no. 1, pp. 129–148, 2020, doi: 10.31121/tader.703844.
ISNAD Kaplan, Abdurrahim. “Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4/1 (April 2020), 129-148. https://doi.org/10.31121/tader.703844.
JAMA Kaplan A. Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. TADER. 2020;4:129–148.
MLA Kaplan, Abdurrahim. “Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 129-48, doi:10.31121/tader.703844.
Vancouver Kaplan A. Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. TADER. 2020;4(1):129-48.