Almighty Allah guided man, whom He created with the ability to do good and evil, by giving him wisdom, sending prophets and sending down books, and left it to his will to be-lieve or not to believe, to do good and bad deeds or not. However, he warned people against denial and rebellion by declaring that there would be a hell in the afterlife. By promising heaven, he encouraged faith, obedience and worship, and stated that man's good or bad deeds, whether big or small, small or large, in this world will not be lost and that he will be held accountable for them in the afterlife. One of these verses is the seventh and eighth verses of the Zilzal sura: “Whoever does a good deed equal to the weight of an atom, he will see it. "Whoever commits an atom's weight of evil and sin will see it too."
Is the "person" mentioned in the verse a believer or an unbeliever? Both? Will the re-ward for a "mote" good deed be rewarded and the "mote" bad deed's punishment be in this world or the afterlife? In the afterlife, will the unbeliever be rewarded for even an iota of good deeds, and will the believer be punished for even an iota of bad deeds? All of this is not clear in the verse. For this reason, commentators have not been able to agree on understanding the verse since the period of the Companions. In our article, the concepts of "deed, good and evil" in the verse, what is meant by the noun "nobody" and the sentence "he sees it", and whether this is in this world or the hereafter are discussed.
Yüce Allah, hayır ve şerri işleyebilecek yetenekte yarattığı insana akıl vermek, peygam-ber göndermek ve kitap indirmek suretiyle rehberlik etmiş, iman edip etmemeyi, iyi ve kötü işleri yapıp yapmayı iradesine bırakmıştır. Bununla birlikte ahirette cehennem olduğunu bildi-rerek insanları inkâr ve isyandan sakındırmıştır. Cennet vaat etmek suretiyle iman, itaat ve iba-detlere teşvik etmiş, insanın dünyada küçük veya büyük, az veya çok yaptığı iyi veya kötü işlerinin kaybolmayacağını ve ahirette bunun hesabının verileceğini bildirmiştir. Bu âyetlerden biri de Zilzâl sûresinin yedi ve sekizinci âyetleridir: “Kim zerre ağırlığınca bir hayır ve salih amel işlerse onu görür. Kim de zerre ağırlığınca bir kötülük ve günah işlerse onu da görür.”
Âyette geçen “kimse”, mümin mi kâfir mi? Her ikisi mi? “Zerre” kadar iyi işin mükâfatı, “zerre” kadar kötü işin cezası dünyada mı ahirette mi olacak? Ahirette ise kâfir zerre kadar iyi işin mükâfatını, mümin zerre kadar kötü işin cezasını görecek mi? Bütün bunlar âyette açık değildir. Bu sebeple sahabe döneminden itibaren müfessirler âyeti anlamada ittifak edememiş-lerdir. Makalemizde âyetteki “amel, hayır ve şer” kavramları, “kimse” ismi ve “onu görür” cümlesi ile ne kast edildiği, bunun dünyada mı ahirette mi olduğu hususları ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Early Pub Date | April 27, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 13, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |