Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Anti-Smoking Radio Spots: Persuasive Language and Behavioral Change Strategies in Health Communication

Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 136 - 155, 31.12.2024

Abstract

This study employs code proximity and code intersection mapping analysis to understand the complexity of the smoking cessation process and evaluate the effectiveness of anti-smoking campaigns. It reveals that the smoking cessation process is not merely an individual action, but a multidimensional process that interacts with societal and environmental factors. The aim of the research is to understand how factors such as social awareness, healthy living goals, empathy, and environmental changes interact to contribute to the success of this process.
In the study, code proximity and intersection mapping analyses on the smoking cessation process were conducted using MAXQDA 2020 software, offering a detailed examination of the dynamics of the factors influencing the smoking cessation process. The analyses show that factors such as social awareness and positive change are central to the process, and these factors can transform smoking cessation into a social transformation movement. Additionally, the strong connection between healthy living and empathy is emphasized, highlighting how this bond motivates individuals to be more determined in the smoking cessation process.
In conclusion, this study significantly contributes to our understanding of the effectiveness of anti-smoking campaigns in raising social awareness and the interaction of factors influencing the smoking cessation process. It is concluded that strengthening social awareness and healthy living goals in the smoking cessation process will allow individuals to participate in the process more decisively and improve the success of the process. Future research suggests that similar analyses should be applied to other media tools and campaign strategies, and more effective strategies should be developed in the fight against smoking.

References

  • Alden, S. L. (2011). The Role of Social Media in Public Health Marketing. https://core.ac.uk/download/pdf/210607599.pdf (Erişim Tarihi:05.11.2024).
  • Aydın, D. & Marakoğlu, K. (2014). The Role of Anti-Smoking Campaign In Attempting to Quit Smoking. Selçuk University Journal of Institute of Social Sciences, 31, 199-207.
  • Aydın, B. O. (2023). İkna Edici Görsel İletişim ve Etik: Sigara Karşıtı Kamu Spotlarının Analizi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 65, 199-222.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık-Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim, 9 (3), 249-275.
  • Başol, E. (2018). Hasta İle Sağlık Çalışanları (Doktor ve Hemşire) Arasındaki İletişim Sorunları Ve Çözüm Önerileri. International Anatolia Academic Online Journal, 4 (1), 76-93.
  • Doğu Öztürk, İ. (2020). Sağlık İletişiminde Kamu Spotu Kullanımı: Sigara Karşıtı Kamu Spotlarını Kültürel Göstergelerle Okumak. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 170-189.
  • Sağlık Bakanlığı (2024). https://sggm.saglik.gov.tr/TR-105783/sigaranin-sagliga-zararlari-4207.html (Erişim Tarihi:11.11.2024).
  • Şen, D. (2018). Tedavi Edici Sağlık Hizmetlerinin Geliştirilmesinde Kamu Spotları. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 4 (1), 58-75.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 43, 163-177.

Sigara Karşıtı Radyo Spotlarının Etkisi: Sağlık İletişiminde İkna Edici Dil ve Davranış Değişikliği Stratejileri

Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 136 - 155, 31.12.2024

Abstract

Bu çalışma, sigara bırakma sürecinin karmaşıklığını anlamak ve sigara karşıtı kampanyaların etkinliğini değerlendirmek amacıyla kod yakınlık ve kod kesişim haritaları analizini kullanmaktadır. Sigara bırakma sürecinin sadece bireysel bir eylem değil, toplumsal ve çevresel faktörlerle etkileşime giren çok boyutlu bir süreç olduğu ortaya konmuştur. Araştırmanın amacı, bu sürecin başarıya ulaşmasında etkili olan toplumsal farkındalık, sağlıklı yaşam hedefleri, empati, çevresel değişiklikler gibi faktörlerin birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğini anlamaktır.

Çalışmada, MAXQDA 2020 yazılımı kullanılarak sigara bırakma süreci üzerine yapılan kod yakınlık ve kesişim haritası analizleriyle, sigara bırakma sürecini etkileyen faktörlerin dinamikleri detaylı bir şekilde incelenmiştir. Analizler, toplumsal farkındalık ve olumlu değişim gibi faktörlerin sürecin merkezi unsurları olduğunu ve bu faktörlerin, sigara bırakmayı toplumsal bir dönüşüm hareketine dönüştürebileceğini ortaya koymuştur. Ayrıca, sağlıklı yaşam ve empati arasındaki güçlü bağın, bireylerin sigara bırakma sürecinde daha fazla motivasyona sahip olmalarını sağladığı vurgulanmıştır.

Sonuç olarak, bu çalışma, sigara karşıtı kampanyaların toplumsal farkındalık yaratmadaki etkinliğini ve sigara bırakma sürecini etkileyen faktörlerin etkileşimini anlamamıza önemli katkılar sağlamıştır. Sigara bırakma sürecinde toplumsal farkındalık ve sağlıklı yaşam hedeflerinin güçlendirilmesinin, bireylerin sürece daha kararlı bir şekilde katılmalarına olanak tanıyacağı ve sürecin başarısını artıracağı sonucuna ulaşılmıştır. Gelecekte yapılacak araştırmalar, diğer medya araçları ve kampanya stratejilerinin de benzer analizlere tabi tutulması gerektiğini ve sigara karşıtı mücadelede daha etkili stratejiler geliştirilmesi gerektiğini önermektedir.

Ethical Statement

Tüm yazarların katkısı eşittir. Yazarlar arasında çatışma yoktur.

Supporting Institution

Fon, destekleyici kuruluş yoktur.

References

  • Alden, S. L. (2011). The Role of Social Media in Public Health Marketing. https://core.ac.uk/download/pdf/210607599.pdf (Erişim Tarihi:05.11.2024).
  • Aydın, D. & Marakoğlu, K. (2014). The Role of Anti-Smoking Campaign In Attempting to Quit Smoking. Selçuk University Journal of Institute of Social Sciences, 31, 199-207.
  • Aydın, B. O. (2023). İkna Edici Görsel İletişim ve Etik: Sigara Karşıtı Kamu Spotlarının Analizi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 65, 199-222.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık-Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim, 9 (3), 249-275.
  • Başol, E. (2018). Hasta İle Sağlık Çalışanları (Doktor ve Hemşire) Arasındaki İletişim Sorunları Ve Çözüm Önerileri. International Anatolia Academic Online Journal, 4 (1), 76-93.
  • Doğu Öztürk, İ. (2020). Sağlık İletişiminde Kamu Spotu Kullanımı: Sigara Karşıtı Kamu Spotlarını Kültürel Göstergelerle Okumak. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 170-189.
  • Sağlık Bakanlığı (2024). https://sggm.saglik.gov.tr/TR-105783/sigaranin-sagliga-zararlari-4207.html (Erişim Tarihi:11.11.2024).
  • Şen, D. (2018). Tedavi Edici Sağlık Hizmetlerinin Geliştirilmesinde Kamu Spotları. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 4 (1), 58-75.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 43, 163-177.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Radio-Television, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Bak 0000-0003-4520-0930

Alparslan Bak 0000-0002-5499-5264

Seçkin Çeliker 0000-0002-0927-8901

Firuze Balcı 0009-0000-5653-5408

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 14, 2024
Acceptance Date December 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Bak, G., Bak, A., Çeliker, S., Balcı, F. (2024). Sigara Karşıtı Radyo Spotlarının Etkisi: Sağlık İletişiminde İkna Edici Dil ve Davranış Değişikliği Stratejileri. Takvim-I Vekayi, 12(2), 136-155.

Takvim-i Vekayi (تقويم وقايع)