Purpose: To investigate problems faced by agricultural product exporters of Afghanistan and propose solutions with the help of a questionnaire
Design/Methodology/Approach: The data obtained for this study were prepared from primary and secondary data. Primary data was collected through questionnaires with exporters of agricultural products in Kabul province. Part of the interview part was conducted face-to-face, and some of the answers were collected from interviewees through the mail. The secondary data was obtained from reliable national and international organizations’ websites. According to the 18-year data obtained in the study for Afghanistan, foreign trade has been analyzed and the calculations have been presented in %.
Findings: The main problems faced by the exporters of Afghanistan agricultural products are: lack of marketing services; the inadequacy of government support; taxes and customs clearance; transit transportation problems; the problem of adaptation to the global marketing system; ongoing civil war and security problems; problems in commercial relations with neighbors; problems related to education and communication; and lack of quality control systems. The main solutions for these problems include: effective and appropriate marketing services; following correct and reasonable policies regarding incentives to investors, tariffs, and customs fees; strengthening the country’s economic infrastructure; construction of highways and establishment of an appropriate transit transportation system; increasing security measures; and increasing the added value of domestic export items. Eliminating the problems of exporters will increase the export potential of the country and enable it to be used better.
Originality / value: Agriculture is the main sector in Afghanistan's economy, and agricultural products constitute 65.8% of the country's total exports. There are very limited studies on foreign trade, especially the export of agricultural products, in Afghanistan. The absence of studies addressing the problems of exporters adds value to this study.
Amaç: Afganistan'ın tarım ürünleri ihracatçılarının karşılaştığı sorunları ve çözüm önerilerini anket formu yardımı ile ortaya koyarak, sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmektir.
Tasarım/Yöntem/Yaklaşım: Bu çalışma için elde edilen veriler birincil ve ikincil verilerden hazırlanmıştır. Birincil veriler, Kabil ilindeki tarım ürünleri ihracatçıları ile yapılan anketler yoluyla toplanmıştır. Görüşme kısmı yüz yüze yapılmış, sorular ve cevapların bir kısmı görüşülen kişilerden mail yoluyla toplanmıştır. İkincil veriler güvenilir ulusal ve uluslararası kuruluşların web sitelerinden elde edilmiştir. Afganistan için yapılan çalışmada elde edilen 18 yıllık verilere göre dış ticaret analiz edilmiş ve hesaplamalar % olarak sunulmuştur.
Bulgular: Afganistan tarım ürünleri ihracatçılarının karşılaştığı başlıca sorunlar şunlardır: pazarlama hizmetlerinin yetersizliği, devlet desteğinin yetersizliği, vergiler ve gümrükleme, transit ulaşım sorunları, küresel pazarlama sistemine uyum sorunu, devam eden iç savaş ve güvenlik sorun, komşularla ticari ilişkilerde sorunlar, eğitim ve iletişimle ilgili sorunlar, kalite kontrol sisteminin olmaması. Bu sorunların başlıca çözümleri, etkin ve uygun pazarlama hizmetleri, yatırımcılara yönelik teşvikler, tarifeler ve gümrük ücretleri konusunda doğru ve makul politikaların izlenmesi, ülkenin ekonomik altyapısının güçlendirilmesi, karayollarının inşası ve uygun transit ulaşım sisteminin kurulması, güvenlik önlemlerinin artırılmasıdır. ve yurt içi ihracat kalemlerinin katma değerini artırmak olarak sıralanabilir. İhracatçıların sorunlarının giderilmesi ülkenin ihracat potansiyelini artıracak ve daha iyi kullanılmasını sağlayacaktır.
Özgünlük / değer : Tarım sektörü Afganistan ekonomisi içinde temel sektör konumunda olup, Tarım ürünleri, ülkenin toplam ihracatının %65.8'ini oluşturmaktadır. Afganistan'da dış ticaret, özellikle tarım ürünlerinin ihracatı konusunda çok sınırlı çalışmalar bulunmaktadır. İhracatçıların sorunlarını ele alan çalışmaların olmayışı çalışmaya aynı bir değer katmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering, Business Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | September 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Dergimiz 2020 yılından itibaren Scopus veri tabanında taranmaya başlanmıştır.
Tarım Ekonomisi Dergisi, DergiPark'ın sunduğu LOCKSS sistemini kullanır. Arşivleme sistemi hakkında daha fazla bilgi için LOCKSS web sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Depo Politikası : Arşiv Dünyasında, hakemli makalelere CrossRef tarafından sağlanan bir DOI numarası atanır.
This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.